SIMONE VAN OLST
  • Home
  • Beelden
    • Beelden < 250 euro
    • Beelden van 250-600 euro
    • Beelden > 600 euro
    • Exposities
    • Sieraden en cadeau artikelen
    • Werk in opdracht
  • Workshops
    • Bedrijven >
      • Bedrijfsworkshops
      • Keiharde Coaching
      • Ondernemende carrieretijgers
      • Verhuur vergader / werk ruimte
    • Studenten
    • Groepsworkshops
    • Thematische verdiepingsworkshops >
      • Lezingen met workshop >
        • In de voetsporen van Henry Moore
        • Metamorfose volgens Arp
        • De natuur volgens Barbara Hepworth
        • Schets naar Beeld Basis
        • Schets naar Beeld Gevorderd Abstract
      • Kerst
      • Anatomische torso workshop
      • Natuurlijke vormen
      • Organische vormen
      • Schaal maken workshop
      • Torso workshop
      • Uit je bolletje workshop
      • Vogel workshop
    • Wiskundige verdiepingsworkshop >
      • Binnenstebuiten enkel en dubbele workshop
      • Lemniscaat & 3-knoop
      • Modulelessen verdieping
      • Möbiusband 1 draai & 4 draai workshop
      • Dichte Oloïde & Open Olöide workshop
    • Workshops voor speciale gelegenheden >
      • Bedank workshop na de bruiloft
      • Moederdag & Vaderdag workshop
      • Valentijnsworkshop
      • Vrijgezellenfeest workshop
    • Zaterdagworkshops
  • Cursussen
    • Cursussen voor volwassenen
    • Topklas
    • Winter cursus beeldhouwen
    • Zomer cursus beeldhouwen
  • Agenda
  • Blogs
  • Boeken
    • Natuur beeldhouwen in steen
    • De kunst van anatomisch beeldhouwen
  • webshop
  • Contact
    • Ander werk >
      • Kunstverleners
      • Kunstcollectief De Mors
      • Trex
      • Drawing her Story
      • Thuis Op Straat
      • Mozaïek projecten
      • Urban Knitting
      • Publicaties
    • Cadeaubon
    • Inspiratienieuws
    • Over ons
    • Openingstijden
    • Veel gestelde vragen
    • Vakantieschema
    • Winkel, materialen & service
    • Vacatures
    • Privacyverklaring
    • Cookieverklaring
    • Algemene voorwaarden

Beginnersgeluk of nieuw toptalent? Hoe onervaren beeldhouwer Liz haast perfecte beelden maakt.

2/12/2021

1 Opmerking

 
​“Er mag nóg een stuk vanaf.” Wie beeldhouwt zal vroeg of laat zo’n zin van één van de docenten te horen krijgen. Het is namelijk ongeveer een universele angst onder cursisten om te veel van je steen weghalen. En dus laten ze vaak meer zitten dan nodig is. Zo niet Liz. “Ik probeer altijd alles dunner te maken”, vertelt ze alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Zo’n 18 maanden geleden stapte ze zonder enige beeldhouwervaring het atelier in. Sindsdien maakte ze al vijf beelden, die stuk voor stuk bíjna perfect zijn. Wie is deze bijzondere verschijning? Wat inspireert haar? En hoe kan het dat ze zónder ervaring al zo goed is? Tijd om kennis te maken met Liz.
Tekst: Jessica Kelder 
Foto
​Het is februari 2020 als er een kleine, vrolijke, Britse vrouw het beeldhouwatelier binnenloopt. Liz woont op dat moment zo’n anderhalf jaar in Leiden en is het zat om alleen maar achter de computer te zitten. Ze zocht daarom een creatieve bezigheid, iets om haar bij die computer vandaan te halen. Bij gebrek aan talent voor schilderen of aanbod in houtbewerkingscursussen, besluit ze dan maar te gaan beeldhouwen. “Ik probeer het wel, even kijken hoe het is.” Onzeker staart ze naar het stuk steen dat voor haar ligt. Wat moet ze ermee? Veel tijd om te wennen krijgt ze niet: al na drie lessen duwt Covid Nederland in lockdown. Maar meer tijd heeft Liz ook niet nodig. Ze is verslingerd aan het beeldhouwen. Die steen, daar moet en zal een beeld van komen. Ijverig als ze is, pakt ze haar beeldhouwspullen en gaat ze thuis verder met wat haar eerste meesterwerk zal worden. 

​Dun, dunner, dunst

​Terug naar die computer waar ze alsmaar achter zit. Werk bracht Liz namelijk drie jaar geleden naar Leiden. Als paleograaf (onderzoeker van schrift) en Egyptoloog is ze gespecialiseerd in hiërogliefen: eeuwenoude geschilderde tekens in Egyptische monumenten, Pyramides en graftombes. Door te letten op de details in hoe die tekens geschilderd zijn, leert ze veel over de schilders en over de tijd waarin ze leefden. “Je ziet het bijvoorbeeld als ze haast hadden”, vertelt ze. “Het penseel is dan veel minder diep in de inkt gedoopt, waardoor er dunne lijnen ontstaan. Bij andere tekens zie je juist veel details, met verfijnde lijnen. Dan heeft iets in het teken hun interesse blijkbaar gewekt. Die onderscheidende elementen, die vertellen je zoveel. Dat doet iets met me.”

Toen de mogelijkheid voor een onderzoeksproject in Leiden zich voordeed, hoefde ze niet lang te twijfelen. Al in 2012 maakte ze tijdens een congres kennis met onze stad en toen al leek het haar enig om hier te werken. “De mensen, de kanalen, de architectuur; ik hou ervan om hier te zijn. Toen ik erachter kwam dat een expert in Leiden werkte en we samen een project konden doen, was ik verkocht.” Alleen nu corona het reizen naar Egypte lastig maakt, is het dus wel erg veel computerwerk. Gelukkig voor ons, want dat bracht haar naar ons atelier, waar ze een plotseling talent voor beeldhouwen bleek te hebben. Nu haar project verlengd is tot 2025, lijkt het erop dat we voorlopig nog mogen blijven genieten van wat Liz maakt.  
​
Wat direct opvalt aan de beelden van Liz, zijn de dunnen lijnen en sierlijke vormen. “Ik hou van ronde vormen, draaien en beweging en ik wil alles dun maken. Als je albast, dat fantastisch is om mee te werken en dat ik ken uit Egypte, dun genoeg maakt, dan wordt het doorschijnend en laat het licht door. Daarom probeer ik altijd alles dunner te maken.” Zonder twijfel inspireert haar werk in Egypte haar ook bij het beeldhouwen: “Werken met steen en tekens raakt iets bij me. Dat is niet logisch, het is er gewoon. De dunne schalen die ik van daar ken, waar ze licht achter doen zoals in musea, dat is wat ik probeer te maken. Alleen hak ik niet dingen in steen, maar probeer ik juist iets naar buiten te halen.”

​De gulle beeldhouwer

​In de korte tijd dat ze nu beeldhouwt, heeft ze al vijf beelden afgerond. Dat is geen toeval. Op de zolder die ze huurt bij een vriendelijke hospita, staat naast haar werkkamer een tafel met daarop het beeld waar ze aan werkt. Het liefst werkt ze elke dag aan haar beeld. “Het probleem is mijn werk. Ik heb deadlines, moet artikelen schrijven, een database produceren. Op dit moment kan ik dus niet zoveel aan het beeldhouwen doen. Het beeld staart me aan. Ik heb echt ontwenningsverschijnselen.”
Werk is niet het enige probleem. Door haar gretigheid om te beeldhouwen, maakt Liz in vrij rap tempo beelden. Alleen: waar laat je die, als je op een zolder woont en niet genoeg ruimte hebt om ze allemaal neer te zetten? Dat antwoord diende zich snel aan én zegt iets over de kwaliteit van het werk dat Liz maakt. “Toen ik mijn eerste beeld liet zien aan mijn schoonzus, zei ze direct dat ze het van me wilde kopen. Ik heb toen besloten het haar te geven. Dat vond ik een leuk idee: wat nou als ik mijn beelden cadeau doe?”
​

Foto
​Wat volgde waren vier beelden die ze speciaal maakte voor verschillende vrienden. Ze brengt daarin altijd haar unieke stijl mee, maar laat zich ook inspireren door degenen voor wie ze het beeld maakt. Zo maakte ze een letter J uit oranje seleniet voor haar hospita die werkelijk álles in het oranje heeft, en een muzieksleutel voor die vriendin die haar zo gastvrij uitnodigt in hun huisje op Schiermonnikoog en prachtig, vredig de harp speelt. “Ik kijk naar de steen en denk dan aan degenen voor wie ik het beeld maak terwijl ik met het beeld bezig ben. Zo worden ze onderdeel van de steen en verwerk ik ze in het beeld. Het is een kwestie van voelen. Het heeft geen zin om een plan te hebben en de steen mijn wil op te leggen en in die vorm te dwingen. Elke steen heeft een eigen karakter. Daarom maak ik ook liever organische vormen dan figuratief werk.”

​Het licht van Egypte

Foto
Toch blijft het wonderlijk, iemand die nog nooit gebeeldhouwd heeft en vervolgens intuïtief zulke professionele beelden maakt. “Ik weet niet waar dat vandaan komt. Het is een gevoel vanbinnen dat me vertelt dat ik op het goede pad zit. Dat duurt soms heel lang. Ik blijf beetje bij beetje aan het beeld werken, concentreer me totaal op de steen en wat die me wil zeggen wat het wil worden. Dat is puur gevoel en geen bewust proces. Als ik met een beitel, hamer of rasp aan het werk ben, klopt het gewoon. Maar ik weet zeker dat er nog veel meer voor me te ontdekken valt.”
​
De neiging om de beelden zelf te houden, heeft ze niet. Geven is daarvoor gewoon te leuk. Maar er is één uitzondering: “Ik ga door totdat ik een beeld gemaakt heb dat hetzelfde gevoel bij me oproept als wanneer ik het licht door eeuwenoud Egyptisch albast zie komen. Dat gevoel daar te zijn, de monumenten te zien, de woestijn, richting de bergen lopen en de tombes zien. Dat gevoel komt diep vanbinnen, het is een verlangen. Als ik een steen produceer die me op die manier raakt, die steen zou ik zelf houden.”
​
​Ook ontdekken hoeveel beeldhouwtalent en -plezier er in jou schuilt? Je bent van harte welkom voor een proefles in het atelier!
1 Opmerking

Jong, druk én een hobby: dit is wat beeldhouwen je brengt!

1/12/2021

1 Opmerking

 
Een hobby als beeldhouwen, je zou er maar tijd voor hebben. Tussen werk, sociale verplichtingen, kinderen, het huishouden en de sportles door óók nog beeldhouwen? Je ploft liever op de bank. Zonde, want zo’n creatieve uitlaatklep is het antigif tegen stress, oververmoeidheid en te veel in je hoofd zitten. Elke week weer ervaren Sandra (32) en Arie (28) wat beeldhouwen ze brengt. Tijd voor een ode aan deze hobby.
Tekst: Jessica Kelder
​Drie dagen in de week een kantoorbaan, twee dagen in de week voor de klas, zaterdag studeren voor haar deeltijdopleiding aan de pabo: je zou Sandra het schoolvoorbeeld kunnen noemen van een drukke dertiger. Veel ballen in de lucht houden, ambitieus en meerdere verantwoordelijkheden tegelijkertijd dragen. Hoe ze toch rust vindt? Door het beeldhouwen, wat ze nu al zo’n vier jaar met veel plezier bij Beeldhouwatelier Simone van Olst doet. Sandra: “Na een hele dag auditieve en visuele prikkels, is het heerlijk om met je handen te werken, te voelen en je tast in te zetten. Het heeft haast iets meditatiefs. Het is kalm in het atelier, je hoeft niet heel hard na te denken, maar je moet er wel bij blijven. De perfecte bezigheid als je een vol hoofd hebt.”

Hoe kwam je erop om juist te gaan beeldhouwen?

​“Ik ben voor mijn studie en werk vaak verhuisd en woonde telkens op verschillende plekken. Toen ik in Leiden kwam wonen, zou ik voor het eerst in jaren weer langere tijd op dezelfde plek blijven. Alleen: mijn vrienden woonden overal verspreid door het land, mijn relatie was net uit en ik kende niemand in Leiden. Om hier mensen te leren kennen en wat leuks te doen naast alle verplichtingen, besloot ik te gaan beeldhouwen. Ik had jaren geleden al eens een workshop gedaan, uit nieuwsgierigheid. Nu kon ik dat weer oppakken. ”
​En? Hoe was het?
“Het voelde echt als een frisse start. Ik wist een hoop niet meer en had veel handelingen nog nooit gedaan. Dat heb ik hier allemaal geleerd, alsof ik met een schone lei begon. Simone gaf me de instructies die ik nodig had. Heel fijn om me naast al het nieuwe in mijn leven hier gewoon mee te laten nemen. Het beeldhouwen zelf is leuk, maar Simone en het team maken wel het verschil in hoeveel plezier je erin hebt. Het is net een tweede familie, de beeldhouwfamilie. Het helpt me ontspannen, zeker ook nu tijdens de pandemie. Toen we weer mochten komen na de lockdown voelde het echt alsof het normale leven weer begon.”
​Diezelfde pandemie was voor Arie (28) het laatste zetje om nu eindelijk écht te gaan beeldhouwen. Al langer droomde hij ervan beelden te kunnen maken. Prachtig, vindt hij het, hoeveel ambacht, tijd en energie er in beelden zitten. Hoe groots beelden kunnen zijn en hoe ze emoties kunnen overbrengen. En hoe ze dat gevoel van antiek, oudheid en lang meegaan bij hem oproepen. Het leek hem de ideale hobby, maar tijd was er nooit. Tot die pandemie dus, en tot hij bij museum Beelden aan Zee wederom geïnspireerd raakte: nu heb ik tijd, dacht hij, ik ga het gewoon doen.

​Toen was het even Googlen en kwam je bij Simone uit?

​“Ja, dat was boffen. Er zijn niet zo gek veel beeldhouwateliers in Nederland en ik had er eentje in de buurt. De sfeer was gelijk warm, met het hypnotiserende geluid van tikken in steen om je heen. Ik nam een proefles, al het materiaal was er en ik kon laagdrempelig beginnen. ”

​En dan sta je daar ineens, met een steen voor je en geen idee waar je moet beginnen. Hoe ging dat bij jou?

Foto

​​“Ik wilde een hand maken, dat zag ik in de steen. Simone legt je vervolgens rustig uit waar welk gereedschap voor is, denkt mee met lijnen uitzetten en leert je de technieken. Dat is in het begin wel spannend, want wat je eraf hakt krijg je niet meer terug. Maar ik vond het vooral gaaf om zo fysiek bezig te zijn. Als tiener had ik een bijbaan als timmermanshulp, maar sinds mijn studie was ik niet meer met mijn handen bezig. Nu sta ik elke week twee uur te bikken in steen en zie ik aan het eind van de les resultaat, doordat bijvoorbeeld de pink ineens is losgekomen. Ik ben nog lang niet klaar, maar je ziet de vooruitgang en dat geeft voldoening.”

​​Vind je het niet frustrerend, als je zo lang met een beeld bezig bent?

“Nee, inspirerend juist. Het vraagt om toewijding. In het dagelijks leven verliezen we zo snel onze interesse ergens voor. Met beeldhouwen is dat echt anders. Het is een oefening in dingen afronden en als er dan iets moois uit komt, is dat alleen maar bewonderenswaardig. Ik heb nog meer respect gekregen voor kunstenaars.”

​​Is het wel goed te combineren met een drukke baan of zelfs een baan en een studie, zoals bij jou Sandra?

Foto


​Sandra: “Het is juist goed te combineren. Ik ben bijvoorbeeld laat klaar met werken en wil me dan niet haasten om hierheen te komen. Het is geen enkel probleem als ik wat later begin. Doordat er met strippenkaarten gewerkt wordt, kan ik bovendien ook een keer overslaan als ik bijvoorbeeld een tentamenweek heb. En ik hoef geen huiswerk te maken of thuis te oefenen, zoals bij pianoles of toneel. Ik kom gewoon hiernaartoe, werk aan mijn beeld, heb een leuke avond en dan ga ik weer naar huis.”

​Arie: “Die vinden het wel gaaf ja en zijn nu zelf ook geïnspireerd om wat creatiefs te gaan doen. Eén van mijn vrienden dacht er stiekem al langer over na om te gaan pottenbakken. Die heeft zich nu aangemeld voor proeflessen. Ik heb wel laten zien dat je het gewoon moet gaan doen.”
Sandra: “De interesse is er wel bij jonge mensen, dat zie je ook altijd op beurzen als Creative Life, maar ze maken er geen tijd voor. Het idee is: sporten houdt je gezond, daar maak ik tijd voor. Hobby’s komen er dan niet van. Terwijl hobby’s ook heel gezond zijn. Iets doen wat van jou is, waar je plezier in hebt en waar je van ontspant. Het is het waard om daar tijd voor in te plannen, en er is hier genoeg flexibiliteit om het in te passen in je leven.”
Ook benieuwd wat beeldhouwen jou kan brengen? Doe mee met een les tijdens Creative Life of meld je aan voor een proefles in het atelier. 
1 Opmerking

    Simone van Olst

    Beeldhouwer, begeleider kunstenaars, museum lover, organisator culturele projecten, kunstlezingen, schrijver.

    Archief

    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    September 2024
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juni 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Oktober 2019
    Juni 2019
    Oktober 2018
    September 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014

    Categorie

    Alles
    Balans
    Beelden
    Beeldhouwen
    Creativiteit
    Doe Het Zelf
    Energie
    Exposities
    Genieten
    Hygge
    Inspiratie
    Kristal
    Kunstroute
    Lagom
    Productiviteit
    Rust
    SamStone
    Sculptuur
    Slaap
    Slapen
    Speksteen
    Waxinelichtje
    Workshop
    Zelfliefde

    RSS-feed

Neem contact op of kom langs:


Foto

atelier

Kenauweg 17a
2331 BA Leiden
Openingstijden

Telefoon & WhatsApp

06-285 68 997

E-mail

[email protected]

KVK nummer: 57186820
Btw identificatienummer: NL001980586B04