Waarom? Omdat je brein zich aanpast. Nu je weet dat ieder interessant idee dat je tegenkomt op een fijne manier kan worden opgeslagen en in een later stadium kan worden gebruikt, hoef je ze niet langer wanhopig te onthouden. Je hoeft niet langer te hopen dat die ene ingeving blijft hangen totdat je thuis bent. Je weet dat je er direct voor zorgt. En hoe ijveriger je gaat verzamelen, hoe groter de schat aan ideeën wordt. In dit blog duiken we dieper in deze verandering: hoe de consistentie van het vangen je blik transformeert en jouzelf activeert als een magneet voor inspiratie.
| De wetenschap spreekt: Je brein opgevoed tot jager De verandering die ik beschrijf, heeft een fascinerende wetenschappelijke verklaring. Het heeft alles te maken met een klein, maar krachtig systeem in je hersenen genaamd het Reticulair Activatie Systeem (RAS). Denk aan je RAS als de portier van je brein. De hele dag door word je gebombardeerd met informatie: geluiden, beelden, geuren, gedachten. Je RAS filtert al deze prikkels en laat alleen door wat het als relevant beschouwt. Het beslist wat je bewuste aandacht krijgt. Heb je weleens een nieuwe auto gekocht en zie je ineens overal diezelfde auto rijden? Of ben je zwanger en zie je ineens overal zwangere vrouwen? Dat is je RAS aan het werk. Je hebt het geprogrammeerd om die specifieke auto of situatie te herkennen, en het laat je opeens alle exemplaren in je omgeving zien. |
Ik herinner me een wandeling door de Leidse binnenstad, lang nadat ik de chaos schriftje-methode al omarmd had. De straten waren levendig, de grachten bruisten van het leven. Mijn hoofd was niet bezig met een boodschappenlijstje of een deadline; het was 'open'. Ik zag de schaduwen van de bomen dansen op het water van de gracht. Ik hoorde het geruststellende geluid van water dat tegen de oude stenen muren klotste. Ik rook de geur van natte aarde. Mijn schriftje zat, zoals altijd, in mijn tas.
En toen zag ik het. Op een oude, verweerde gevel van een pand aan de gracht, zag ik een scheur in de steen. Een ogenschijnlijk kleine, onbelangrijke breuk in het metselwerk. Maar mijn RAS, geprogrammeerd door de duizenden schetsen en notities over de lijnen van de natuur en de sporen van de tijd, herkende het direct. Mijn brein registreerde geen fout; het registreerde een vloeiende, organische lijn die perfect zou passen in een abstract beeld van albast. De lichtinval op die breuk creëerde een diepte die ik moest vangen.
Ik wist direct dat ik het moest vastleggen. Ik hoefde niet te onthouden. Ik pakte mijn schriftje en maakte een snelle schets van de lijn, schreef een paar trefwoorden over de textuur en de lichtval, en voegde een emotie toe: 'rust, beweging, tijd'. Die notitie, die misschien in het verleden verloren zou zijn gegaan, werd een van de kernconcepten voor een sculptuur die ik maanden later zou creëren. Het was geen toeval; het was een bewuste, onbewuste jacht. En dit is iets wat ik sindsdien keer op keer heb ervaren: hoe meer ik mijn zintuigen openstel en mijn ideeën vang, hoe meer het universum lijkt samen te spannen om me inspiratie te sturen. Het is een magische, maar meetbare, dans tussen mijn bewustzijn en de wereld om me heen.
| De waarde voor jou: De wereld als jouw creatieve bibliotheek De 'jacht op inspiratie' is een vaardigheid die je kunt leren en trainen. Het is de directe beloning voor het consistent vangen van je vonken. Je leert: 1. Om je bange hersenen te kalmeren. Je hoeft niet langer krampachtig vast te houden aan ideeën. Ze hebben een thuis, een toevluchtsoord. Dit vermindert de mentale belasting en geeft je rust, waardoor je meer energie overhoudt voor je creatieve werk. 2. Om je aandacht te sturen. Je wordt een expert in het herkennen van relevante informatie. Je RAS wordt getraind om te 'scannen' op details die voor jou van belang zijn, waardoor je wereld rijker en voller wordt. 3. Om je creativiteit een constante voeding te geven. Je hebt een onuitputtelijke bron van inspiratie om uit te putten. Geen creatieve blokkade meer, want je hebt een schriftje vol met vonken die wachten om tot vlam te worden ontstoken. |
Dit alles is de eerste fase van het creatieve proces: het onthouden of vangen. Het is de cruciale stap die je in staat stelt om in de volgende fase, het verbinden, de verzamelde vonken samen te brengen tot een groter, betekenisvol geheel.
Het 'chaos schriftje' is een onmisbare opslagplek voor alle kennis en informatie die je bij de hand wilt hebben wanneer je gaat zitten om je ergens op te richten. Het is een creatieve omgeving die je op ieder moment en op iedere plek kunt betreden, wanneer het tijd is om iets te laten gebeuren. Het is de plek waar je die vonken verzamelt, zodat ze later in een volgend stadium kunnen uitgroeien tot een groot, vlammend vuur van creatie.
Nu je je creatieve vonken vangt, sta je aan het begin van een nieuwe, spannende reis. Maar zoals ik al zei in mijn voorzet, hoe ijveriger je verzamelt, hoe groter de schat aan ideeën wordt. En hoe groter de angst kan worden: wat ga je daar dan allemaal mee doen? Hoe ga je al die ideeën en opvallende dingen verwerken in een nieuw beeld?
Deze angst is de volgende horde, een die ik zelf vaak ben tegengekomen in mijn carrière als beeldhouwer. Je hebt zoveel potentieel, maar de overvloed kan je verlammen. Je schriftje verandert van een anker in een overvolle schatkist, en je weet niet meer welke schat je als eerste moet oppakken, of hoe je de schatten aan elkaar moet verbinden. Je weet dat je bij je werk een doel voor ogen moet houden en resultaten moet leveren, maar al het tussenliggende werk - de notities, de concepten, de ontwerpen, de feedback - blijft onderbelicht en ondergewaardeerd. De kostbare aandacht die we steken in de productie van dat tussenliggende werk, die gedachten die we vangen, worden na de afronding van een project weggespoeld als een zandkasteel door de golven van de zee. En dat is zonde.
We hebben immers maar weinig tijd om iets buitengewoons te maken in onze carrière of in onze hobby met ambities. Daarom is het van cruciaal belang dat wij onze kennis kunnen recyclen naar een systeem waarin ze opnieuw gebruikt kunnen worden. De methode van het chaos schriftje helpt daar perfect bij. In het laatste stadium van het creatieve proces, expressie, draait het erom dat je weigert te wachten tot je alles perfect op orde hebt voordat je deelt wat je weet. Het gaat erom dat je je ideeën eerder en vaker
| uitdraagt, en in kleinere hoeveelheden, om uit te proberen wat werkt en feedback van anderen te verzamelen. Door liefdevolle feedback kun je groeien, en zie je wat anderen voelen bij je werk. Er zijn drie fases van expressie: onthouden, verbinden en creëren. Het "chaos schriftje" helpt in fase 1 en 2, zodat je in fase 3 kunt schitteren! Wat je ook creëert, of het nu een presentatie is of je nieuwe beelden serie, je chaos schriftje is een onmisbare opslagplek voor alle kennis en informatie die je bij de hand wilt hebben wanneer je gaat zitten om je ergens op te richten. Het is een creatieve omgeving die je op ieder moment en op iedere plek kunt betreden, wanneer het tijd is om iets te laten gebeuren. De eerste stap is het zetten van de eerste beitel in de steen. In de wereld van ideeën is die eerste stap het opschrijven van de eerste gedachte. Het is een daad van vertrouwen, een belofte aan jezelf om die kostbare vonken van inspiratie te koesteren. |
Consistentie in het vangen van je ideeën is de absolute sleutel tot het activeren van je RAS en het opbouwen van je 'creativiteits-bibliotheek'. Als je het slechts af en toe doet, is het effect minimaal. Maar als het een gewoonte wordt, verandert je blik op de wereld. Je wordt een bewuste waarnemer, een verzamelaar van ideeën. En dat is een vaardigheid die je niet alleen helpt als kunstenaar, maar in elk aspect van je leven. Het leert je om de schoonheid en de potentie te zien in de kleinste details.
| En dit is waar de brug naar ons atelier wordt geslagen. In onze lessen moedigen we je aan om consistent te werken aan je vaardigheden, om regelmatig die momenten van creatie in je agenda in te plannen. Want consistentie in de praktijk van het beeldhouwen versterkt de consistentie in het vangen van je ideeën. Het is een feedbackloop. Hoe meer je bewerkt, hoe meer je observeert, hoe meer je ziet, en hoe meer je te vangen hebt. En hoe meer je vangt, hoe rijker je bronnen worden voor je creatie. Het is een win-winsituatie voor jouw artistieke groei. Dus de volgende keer dat je aan je sculptuur werkt, denk aan die vluchtige gedachte, die kleine vonk, die je misschien hebt opgeslagen in je schriftje. Het is meer dan een notitie; het is een deel van jouw creatieve potentieel dat wacht om ontdekt en tot leven gebracht te worden. |
De reis van een creatief idee begint met die ene vonk. En de beste plek om die vonk te vangen, is met je eigen handen, in de rust en de ruimte van ons atelier. In onze proefles begeleiden we je niet alleen met de eerste slag in de steen, maar geven we je ook de tools en mindset om je creativiteit echt te laten stromen.
Wil je je verder verdiepen in die creatieve energie, en leren hoe je ideeën systematisch kunt vangen en ordenen? Ontdek dan de Masterclass: 'chaos schriftje' methode – een inspirerende training waarin je leert om jouw hoofd leeg te maken en je ideeënstroom te organiseren zonder je spontaniteit te verliezen
RSS Feed