SIMONE VAN OLST
  • Home
  • Beelden
    • Beelden < €250
    • Beelden €250 - €600
    • Beelden €600 >
    • Exposities
    • Sieraden en cadeau-artikelen
    • Werk in opdracht
  • Workshops
    • Bedrijfsworkshop
    • Studenten
    • Lezingen met workshop >
      • Masterclass: Schets naar Beeld
      • Masterclass: Chaos Schriftje methode
      • In de voetsporen van Henry Moore
      • Metamorfose volgens Arp
      • De natuur volgens Barbara Hepworth
      • Revolutie in Vorm
    • Groepsworkshops
    • Thematische verdiepingsworkshops >
      • Masterclass: Botanisch beeldhouwen 5 dgn
      • Masterclass: Anatomische torso 5 dgn
      • Natuurlijke vormen
      • Organische vormen
      • Torso uit ruwe vorm
      • Uit je Bolletje
      • Schaal maken
      • Vogel maken
      • Beeldhouwen tijdens Kerst
    • Wiskundige verdiepingsworkshop >
      • Masterclass: Drieknoop (Lemniscaat)
      • Binnenstebuiten: Dubbele Hol & Bol
      • Dubbele Lemniscaat
      • Modulelessen: Verdieping
      • Möbiusband één draai
      • Möbiusband vier draai
      • Open Olöide
    • Boek jouw creatieve zaterdag
  • Cursussen
    • Informatie cursussen >
      • Kies jouw strippenkaart!
      • Boek jouw proefles!
    • Ontdek Alex & Simone Unlimited
    • Mastermind: Masters in Steen
    • Winteracademie
    • Zomeracademie
  • Agenda
  • Blogs
  • Boeken
    • Natuur beeldhouwen in steen
    • De kunst van anatomisch beeldhouwen
    • Ontdek: Schets naar Beeld
  • Webshop
    • Cadeaubon
  • Contact
    • Projecten >
      • Publicaties
    • Inspiratienieuws
    • Over ons >
      • Openingstijden
      • Vakantieschema
      • Vacatures
      • ​Beeldhouwwerk voor film, TV en producties
      • Groendecorateurs
    • Veel gestelde vragen
    • Winkel, materialen & service
    • Algemene voorwaarden >
      • Privacyverklaring
      • Cookieverklaring

De ziel van de steen: Het epische verhaal dat wacht om verteld te worden in jouw beeldhouwwerk

9/7/2025

0 Opmerkingen

 
Het onzichtbare fundament: Hoe elk kunstwerk een verhaal begint te vertellen
​

Elk meesterwerk, van de meest delicate schets tot de meest monumentale sculptuur, ontspringt uit een enkel, krachtig idee. Een vonk van inspiratie die, met vakmanschap en visie, wordt omgezet in een tastbare realiteit. Voor de ambitieuze beeldhouwer, en in het bijzonder de steenbeeldhouwer, is dit beginpunt – deze 'kick-off' van de artistieke visie – net zo fundamenteel als de eerste hak in de steen. Het gaat om het creëren van een werk dat niet alleen wordt 'gezien', maar dat resoneert, dat emotie oproept, en dat een diepgaand narratief vertelt.


Een sculptuur die een verhaal vertelt, is meer dan een verzameling vormen; het is een venster naar een innerlijke wereld, een dialoog zonder woorden. Het ontvouwt zich in de geest van de kijker, gevoed door symboliek en betekenislagen. Het is de stille communicatie tussen kunstenaar en publiek, een uitnodiging tot interpretatie en emotionele connectie. Voor de beeldhouwer, wiens medium vaak als 'statisch' wordt ervaren, is het des te crucialer om de dynamiek van storytelling in kunst en emotie in sculptuur te begrijpen en te beheersen. Hoe laat je een koud, inertblok materie pulseren met leven, angst, liefde, verdriet of vreugde? Dit is de ultieme test van kunstenaarschap en de kern van ware meesterschap in steen.
​

Zonder een heldere visie en de vaardigheid om deze te communiceren, blijft zelfs het meest getalenteerde ambacht een technische oefening zonder diepgang. Daarom zijn het persoonlijk doelen stellen, het artistieke statement formuleren en het meesterlijk beheersen van compositie en beeldtaal zo essentieel. Ze vormen de ruggengraat van een werk dat niet alleen indruk maakt, maar ook ontroert en inspireert.
De onzichtbare architectuur van gevoel: Compositie en beeldtaal als dragers van emotie en narratief
​

Elk meesterlijk kunstwerk wordt gedragen door een onzichtbaar skelet: de compositie. Compositie is de bewuste ordening van visuele elementen binnen een werk, om een bepaalde boodschap, gevoel of esthetiek over te brengen. Het is de architectuur achter de schoonheid, de structuur die de chaos beteugelt en de kijker leidt. Voor de beeldhouwer, is begrip van compositie in beeldhouwkunst van vitaal belang om emotie en narratief te verankeren. Jouw driedimensionale werk moet vanuit elke hoek boeien, elke zijde een verhaal vertellen, en alle elementen (lijn, vorm, kleur, textuur) moeten samenwerken in een harmonieus geheel.
Waar een schilder twee dimensies heeft, heeft de beeldhouwer de uitdaging én de kans om te werken in drie dimensies. Dit maakt compositie in beeldhouwkunst des te complexer en tegelijkertijd des te fascinerender. Het gaat niet alleen om wat je toevoegt, maar ook om wat je weghaalt; om de negatieve ruimte die net zo belangrijk is als de positieve vorm. Een diepgaand begrip van beeldtaal stelt de ambitieuze beeldhouwer in staat om niet alleen technisch vaardige werken te creëren, maar ook sculpturen die resoneren, die vragen stellen en die een blijvende emotionele indruk achterlaten.
De anatomie van het gevoel: Compositie en beeldtaal als dragers van emotie en narratief

De ziel van een sculptuur ligt niet alleen in zijn onderwerp, maar in de wijze waarop het wordt gepresenteerd. Dit is de kunst van compositie in beeldhouwkunst en de rijkdom van beeldtaal. Het is de onzichtbare architectuur die de kijker leidt, de focus bepaalt en de emotie versterkt. Voor de driedimensionale kunstenaar is dit een complexe, maar fascinerende dans met ruimte, licht en vorm. Elk element draagt bij aan het totale narratief in je werk.
1. Lijn: De zichtbare adem van beweging en emotie
Lijn is de meest fundamentele visuele component en creëert beweging, richting en energie. In een sculptuur kan een lijn expliciet zijn (een scherpe snede, een naadloze overgang) of impliciet (de denkbeeldige route die het oog volgt). De emotionele impact van lijnen is diepgaand:
  • Horizontale lijnen suggereren rust, stabiliteit en kalmte; denk aan een serene liggende figuur die vrede uitstraalt.
  • Verticale lijnen stralen kracht, waardigheid en groei uit; een obelisk of een trots staande figuur kan aspiratie of isolement communiceren.
  • Diagonale lijnen introduceren dynamiek, spanning en beweging; een vallende figuur of een opwaartse spiraal kan onrust, energie of conflict symboliseren.
  • Gebogen lijnen zijn organisch, zacht en vloeiend; de rondingen van het menselijk lichaam kunnen tederheid, harmonie of omhelzing uitdrukken.
Voor de beeldhouwer is het beheersen van de lijn cruciaal. De precisie waarmee een rand wordt afgewerkt, hoe zacht of scherp een overgang is, creëert visuele paden die de kijker door je sculptuur leiden en emotionele suggesties fluisteren. Alex Sluimer, met zijn ongeëvenaarde precisie in het bewerken van harde materialen, benadrukt de kracht van een strakke, gedefinieerde lijn die een vorm tot leven brengt. Hij leert je hoe de juiste gereedschappen en technieken worden ingezet om de gewenste lijn te realiseren, van de eerste ruwe hak tot de laatste polijstbeurt, en hoe elke lijn bijdraagt aan de emotionele expressie.
2. Vorm: De fysieke aanwezigheid van gevoel en betekenis
Vorm is het driedimensionale aspect van een object, dat volume, massa en fysieke aanwezigheid creëert. De keuze van vorm is een van de meest expressieve beslissingen van de beeldhouwer, direct bepalend voor de emotionele impact.
  • Organische vormen (natuurlijk, onregelmatig) roepen comfort, verbondenheid met de natuur en levendigheid op; ze zijn vaak verbonden met thema's van groei en zachtheid.
  • Geometrische vormen (strak, wiskundig) kunnen conflict, orde, of zelfs agressie uitdrukken; ze kunnen stabiliteit, maar ook rigide beperking symboliseren.
  • Open vormen creëren interactie met de omringende ruimte, nodigen het oog uit om door de sculptuur heen te kijken (denk aan de iconische gaten in Barbara Hepworth's werk). Ze kunnen openheid, kwetsbaarheid of verbinding suggereren, en zelfs een gevoel van leegte als narratief.
  • Gesloten vormen houden de aandacht binnen de grenzen van de sculptuur, creëren een gevoel van soliditeit en ingetogenheid. Ze kunnen geborgenheid, isolatie of geslotenheid communiceren.
Simone van Olst excelleert in het vinden van de essentie van een vorm, vaak door reductie tot de kern en het benadrukken van organische, vloeiende aspecten. Ze leert je kijken naar de onderliggende geometrie of de natuurlijke krommingen die al in de steen aanwezig zijn, en hoe je deze benut om een krachtige, resonerende vorm te creëren die diepe emoties kan oproepen.
3. Kleur: De subtiele echoruimte van emotie in steen
Hoewel minder expliciet dan in schilderkunst, speelt kleur – de inherente tint van de steen – een subtiele maar significante rol in beeldhouwen en de overdracht van emotie.
  • Het diepe zwart van basalt kan melancholie of gewicht symboliseren; het ijzige wit van Carrara marmer kan puurheid of sereniteit uitdrukken, maar ook koude of dood.
  • Natuurlijke kleurvariaties binnen de steen (aders, mineralen) kunnen fungeren als lijnen of vormen, diepte toevoegen, en zo een narratief suggereren van de geschiedenis en de geologische processen van de steen zelf.
  • Contrast in kleur tussen verschillende steensoorten kan spanning of harmonie creëren, symbolische conflicten of juist verbindingen aanduiden.
  • Oppervlaktebehandelingen (polijsten, schuren) kunnen de kleur intensiveren of juist matter maken, waardoor de emotionele uitstraling verandert (glans voor lichtheid/vreugde, mat voor ingetogenheid/verdriet).
De bewuste keuze van steensoort op basis van zijn intrinsieke kleur, of de beslissing om de natuurlijke kleur te benadrukken door polijsten, is een cruciaal onderdeel van de artistieke visie. Alex Sluimer heeft een diepgaand begrip van de minerale samenstelling van steensoorten en hoe deze de kleur en de bewerkbaarheid beïnvloeden. Hij leert je hoe je de natuurlijke 'kleur' van de steen optimaal benut en hoe deze bijdraagt aan de algehele emotionele expressie van je sculptuur.
​4. Textuur: De zintuiglijke diepte van het verhaal
Textuur verwijst naar de voelbare kwaliteit van een oppervlak en is in beeldhouwkunst van vitaal belang; het nodigt de kijker uit tot aanraking en voegt een extra zintuiglijke dimensie toe, wat de emotionele verbinding met het werk verdiept.
  • Een ruw, ongepolijst oppervlak (bijv. gekapt met een puntbeitel) kan strijd, onafheid, aardse kracht, of zelfs lijden en de rauwe menselijke conditie suggereren.
  • Een glad en gepolijst oppervlak (bijv. marmer) straalt elegantie, verfijning, sereniteit, maar ook kwetsbaarheid of het ongrijpbare uit.
  • Contrasterende texturen kunnen spanning creëren of de aandacht vestigen op specifieke delen van de sculptuur, waardoor een intern conflict, een emotionele reis, of een transformatie wordt gesuggereerd.
De tactiele kwaliteit van een sculptuur is een essentieel onderdeel van zijn beeldtaal en draagt direct bij aan de emotie in sculptuur. Simone van Olst benut textuur vaak om emotie over te brengen of om verschillende delen van een sculptuur van elkaar te onderscheiden. Ze kan een ruwe, ongepolijste basis combineren met een zijdezacht gepolijst oppervlak om een verhaal te vertellen over transformatie, dualiteit, of de kwetsbaarheid van het bestaan. Haar expertise ligt in het creëren van een dialoog tussen de oppervlakken, waardoor de kijker wordt uitgenodigd om de sculptuur zowel visueel als tactiel te ervaren en de emotionele boodschap te absorberen.
De symfonie van elementen: Compositie, beeldtaal en de analyse

Het is de synergie van al deze elementen – lijn, vorm, kleur en textuur – die een sculptuur tot leven brengt en het in staat stelt een diepgaand narratief te vertellen en emotie uit te stralen. Een sterke compositie in beeldhouwkunst zorgt ervoor dat alle elementen samenwerken om een samenhangend en impactvol geheel te vormen. Het is de onzichtbare hand die de kijker door het werk leidt, de focus bepaalt en de emotie versterkt.De analyse van eigen werk en werk van anderen is een onmisbaar instrument voor artistieke ontwikkeling. Het is door kritisch te kijken, te dissecteren en te begrijpen waarom bepaalde keuzes werken (of niet werken), dat een beeldhouwer zijn of haar vaardigheden verfijnt en zijn kunstenaarschap verdiept.

Hoe pak je zo'n analyse aan, met focus op emotie en narratief?
  1. De eerste emotionele reactie. Wat is de eerste emotie die het werk bij je oproept? Is het vreugde, onrust, bewondering, angst, sereniteit? Waar komt die emotie vandaan?
  2. Visuele analyse van elementen. Hoe dragen de lijnen, vormen, kleuren en texturen bij aan deze emotie? Is er een dominant element?
  3. Narratieve suggestie. Welk verhaal, letterlijk of abstract, wordt gesuggereerd? Zijn er symbolen aanwezig?
  4. Diepte van betekenislagen. Welke diepere betekenissen of universele thema's kun je ontdekken? Is er een spanning tussen verschillende lagen?
  5. Relatie tussen vorm en gevoel. Is de vormkeuze congruent met de emotie die wordt uitgedrukt? Versterken ze elkaar?
  6. De rol van de leegte. Hoe wordt de negatieve ruimte gebruikt om emotie, isolement of verbinding te communiceren?
  7. Zelfreflectie & vergelijking. Hoe zou jij deze emotie of dit verhaal hebben verteld? Wat kun je leren van de keuzes van de kunstenaar?
De meestervertellers van de kunstgeschiedenis: Wanneer steen de taal van de ziel spreektDoor de geschiedenis heen hebben kunstenaars de kracht van storytelling en de overdracht van emotie ingezet om onvergetelijke werken te creëren, vaak in steen.
  • De Egyptische Sfinx (oude beeldhouwkunst). Een perfect voorbeeld van geconcentreerde symboliek en emotionele aanwezigheid. Het lichaam van een leeuw (kracht) en het hoofd van een mens (intelligentie) symboliseren de farao's macht en wijsheid. Het is een stil verhaal over goddelijk leiderschap en de grenzen tussen mens en dier. De enorme schaal en de massiviteit van de steen dragen bij aan de mythische betekenislagen en een gevoel van tijdloze autoriteit.
 
  • Het Laocoön-beeld (Hellenistische periode, marmer). Dit dramatische marmeren beeld toont een priester en zijn zonen die sterven door slangen, een moment uit de Griekse mythologie. Hier is het narratief in het werk expliciet en overladen met emotie. De compositie, de gespannen spieren, de lijdende gezichten – alles is gericht op het overbrengen van intense pijn, wanhoop en tragiek. De symboliek van goddelijke straf en de menselijke strijd is voelbaar.

  • Donatello's David (Renaissance, brons). Een bronzen sculptuur die de triomf van de underdog symboliseert. De jeugdige, ogenschijnlijk fragiele vorm van David, met de gigantische kop van Goliath aan zijn voeten, vertelt een verhaal van moed, geloof en de overwinning van het kleine op het grote. De textuur van het brons en de anatomische perfectie versterken de realiteit van het verhaal, terwijl de pose en de uitdrukking de overwinning van de geest over brute kracht verbeelden. De symboliek is gelaagd, met David ook als symbool van de Florentijnse republiek. (Het is in elk geval het beroemdste beeld van Florence, dat zowel in marmer. Dagelijks duizenden bewonderende blikken trekkend op het Piazza della Signoria en in de Galleria dell'Accademia, net zoals zijn bronzen evenbeeld dat doet op het Piazzale del Michelangelo.
 
  • Michelangelo's Pietà (Renaissance, marmer). Dit meesterwerk van marmer is niet alleen een schoolvoorbeeld van compositorische perfectie, maar ook van overrompelende emoties in sculptuur. De driehoekige compositie straalt serene rust uit te midden van diep verdriet. De vloeiende, bijna vloeibare lijnen van Maria's draperie leiden het oog naar de figuur van Christus, wiens vorm perfect in haar schoot rust. De gepolijste huid en de gedetailleerde kleding creëren contrast en realisme. De emotie is die van onmetelijk verlies en moederlijke liefde, gevangen in een moment van serene acceptatie. De symboliek van onschuld en opoffering is universeel. De tactiele kwaliteit van het marmer, zo zacht bewerkt dat het bijna vlees lijkt, nodigt uit tot aanraking en versterkt de empathie.

  • Gian Lorenzo Bernini's De Extase van Theresia (Barok, marmer en brons). Dit is een absolute tour de force van emotie en narratief in de Barokke sculptuur. Bernini vangt een moment van intense spirituele en fysieke extase. De wervelende draperieën van Theresia, de pose van complete overgave, de glimlach van de engel, en de gouden stralen die van bovenaf neerdalen – alles is gericht op het overbrengen van een overweldigende, transcendente ervaring. De lijnen zijn dynamisch, de vormen bewegen, en de textuur van de stof is bijna voelbaar, wat de kijker volledig in het goddelijke drama trekt. De symboliek is complex en gelaagd, van mystieke eenwording tot de aard van religieuze passie.

  • Auguste Rodin's De Burgers van Calais (Modern, brons). Dit monumentale bronzen beeldengroep vertelt een diep menselijk verhaal van opoffering en lijden. Elke figuur is individueel krachtig, maar de manier waarop ze ten opzichte van elkaar zijn geplaatst – elk met hun eigen richting en emotie van wanhoop, angst of acceptatie, maar toch verbonden door een gemeenschappelijk lot – creëert een overweldigende emotionele impact. De ruwe textuur van het brons draagt bij aan het gevoel van strijd en kwetsbaarheid van de menselijke conditie. Hier is de 'lijn' van de narratieve boog van de geschiedenis net zo belangrijk als de fysieke lijnen van de figuren.

  • Käthe Kollwitz's Pietá (Expressionisme, brons). Kollwitz's werk is een krachtig voorbeeld van hoe eenvoud en universele thema's een diepgaande emotionele impact kunnen hebben. De gebogen, beschermende vorm van de moeder die haar dode kind vasthoudt, is van een overstelpende eenvoud en emotionele diepte. De compositie is compact, ingetogen, gericht op de intieme, hartverscheurende omhelzing. Hier is de storytelling puur emotioneel, zonder expliciete symbolen, maar met universele betekenislagen van verdriet, verlies en moederlijke liefde die iedereen aanspreekt. De sobere, matte textuur van het brons benadrukt de ruwheid en de zwaarte van het bestaan, terwijl de focus op de twee figuren een gevoel van universeel lijden oproept.

  • Constantin Brâncuși's Bird in Space (Modernisme, gepolijst brons/marmer). Brâncuși's abstracte, gepolijste vormen communiceren een krachtig gevoel van opwaartse beweging, lichtheid en transcendente vrijheid. De perfect gepolijste oppervlakken vangen en reflecteren licht op een manier die de illusoire aard van vlucht benadrukt. Hier is de textuur (of het ontbreken van ruwheid) cruciaal voor de emotionele beleving van gewichtloosheid en spiritualiteit. Het verhaal is niet letterlijk, maar een poëtische evocatie van de essentie van vliegen, een universele droom.

  • Henry Moore's Reclining Figures (Modern, brons/steen). Moore's geperforeerde, organische vormen communiceren een diepgaand narratief over de relatie tussen mens, natuur en landschap. De gaten in zijn figuren zijn geen afwezigheid, maar actieve ruimtes die de omgeving naar binnen trekken en de sculptuur adem geven. Dit creëert een gevoel van kwetsbaarheid en verbondenheid, en de symboliek van de cycli van leven en dood, van in- en uitademing. De vaak ruwe textuur van de steen versterkt het organische, aardse gevoel, terwijl de gepolijste holtes een innerlijke, beschermde ruimte suggereren. De emotie is die van oeroude rust en universele verbondenheid.

  • Isamu Noguchi's The Garden of Peace (Post-War, steen). Hoewel vaak landschapsarchitectuur, zijn Noguchi's werken diepgaand emotioneel en narratief. Zijn tuinen en sculpturen nodigen uit tot meditatie en reflectie. De zorgvuldig geplaatste rotsen, de waterpartijen, de paden – alles creëert een narratief van rust, balans en de relatie tussen mens en natuur. De keuze van steensoort, de ruwheid en de monumentaliteit van de elementen, dragen bij aan een gevoel van tijdloosheid en sereniteit. Hier is de emotie die van contemplatie, vrede en eenheid.

  • Louise Bourgeois' Maman (Hedendaags, brons/marmer). De enorme, maar ook beschermende spinnenbeelden van Bourgeois zijn diep persoonlijk en vaak autobiografisch, maar raken universele thema's aan zoals angst, moederschap, eenzaamheid en de complexiteit van relaties. De fragiele, maar imposante structuur van de spin, met de eieren die in haar buik hangen, is een krachtig symbool van de moederfiguur – zowel beschermend als angstaanjagend. Ze gebruikt vormen, materialen en soms zelfs titels om complexe psychologische verhalen te vertellen, waardoor haar werk meerdere betekenislagen krijgt die zowel intiem als universeel resoneren en een diepe, vaak ambiguë emotie oproepen.

Deze voorbeelden, variërend in materiaal, stijl en periode, onderstrepen dat de principes van storytelling en het oproepen van emotie in sculptuur universeel zijn, maar op unieke wijze worden toegepast. Het is het vermogen om deze principes bewust in te zetten en te doordrenken met je eigen ziel, dat de ware meester onderscheidt.
De spiegels van groei: Feedback en zelfreflectie als katalysator voor verhaal en emotie

Het proces van het doorgronden van emotie in sculptuur en het creëren van een krachtig narratief in je werk is een voortdurende reis van ontdekking en verdieping. Het is zelden een lineair pad; het vereist constante evaluatie, aanpassing en een openheid voor nieuwe inzichten. Dit is waar de krachtige combinatie van effectief feedback geven en ontvangen en diepgaande zelfreflectie op je creatieve proces en werk onmisbaar wordt.
Feedback als kompas voor emotie en verhaal

Feedback is een geschenk – een externe blik, een ander perspectief dat je helpt te zien hoe jouw beeldtaal overkomt en welke emotie het werk oproept bij anderen. Het is de barometer van je storytelling.
  • Gerichte vragen over gevoel: Een goede feedbackgever vraagt niet alleen "wat zie je?", maar "wat voel je bij dit werk?", of "welk verhaal vangt dit voor jou?"
  • Emotionele congruentie: Feedback kan je helpen te zien of de emotie die je probeert over te brengen, daadwerkelijk wordt ervaren door de kijker. Als je verdriet wilt uitdrukken, maar de kijker ervaart rust, is er een disconnectie in je beeldtaal die moet worden onderzocht.
Verschillende interpretaties: Het ontvangen van diverse interpretaties van je symboliek en betekenislagen kan je helpen om de gelaagdheid van je werk te begrijpen en eventueel bij te sturen.
Zelfreflectie: De interne dialoog met je ziel in het 'chaos schriftje'
​

Naast externe feedback is zelfreflectie de meest krachtige tool voor artistieke ontwikkeling. Het is de interne dialoog die je met jezelf voert, waarin je je eigen keuzes, je proces en de emotionele impact van je werk kritisch onder de loep neemt. Een essentieel instrument hierbij is het 'chaos schriftje'.
Het 'chaos schriftje' als spiegel van de ziel:
Dit is veel meer dan een notitieboekje; het is een heilige ruimte voor je creatieve proces. Het is de plek waar je de rauwe, ongefilterde gedachten, de frustraties, de doorbraken en de diepste emoties die je ervaart tijdens het creëren, vastlegt.
  • Vastleggen van emotionele impulsen:. Noteer de emotie die je voelde toen het idee ontstond. Welk gevoel wilde je uitdrukken? Wat was de eerste, pure impuls? Dit helpt je om later te controleren of je werk die oorspronkelijke emotie nog steeds draagt.
  • Proces van narratief. Schets de ontwikkeling van je narratief: welke symbolen overwoog je? Welke verhalen doemden op? Welke scènes of emoties wilde je visualiseren?
  • Reflectie op feedback. Schrijf feedback op en reflecteer erop: "Waarom raakt deze specifieke kritiek me zo? Wat zegt het over mijn werk, of over mijn intentie?"
  • Zelf-analyse van emotionele expressie. Teken en schrijf over de lijnen, vormen, kleuren en texturen in je werk en de emotie die ze communiceren. "Maakt deze ruwe textuur mijn bedoeling van 'strijd' duidelijk genoeg, of voelt het eerder onaf?"
  • Spirituele en filosofische verkenningen. Je 'chaos schriftje' kan ook een plek zijn om dieper in te gaan op de spirituele of filosofische betekenislagen van je werk, de onderliggende vragen die je kunst wil stellen.
  • De kick-off notities. Dit schriftje begint al bij de 'kick-off' van je artistieke visie, het moment van persoonlijk doelen stellen en het formuleren van je eerste artistieke statement. Het documenteert de evolutie van je gedachten en de rijping van je ideeën, essentieel voor je artistieke ontwikkeling.
Het 'chaos schriftje' is de tastbare record van je reis naar artistieke eigenheid. Het helpt je patronen te herkennen, oplossingen te vinden voor terugkerende problemen, en je eigen diepe artistieke visie en emotionele taal beter te begrijpen. Voor een beeldhouwer kan dit schriftje een cruciale brug slaan tussen de ongrijpbare emotie en de fysieke materie, het vastleggen van de momenten voordat de onomkeerbare hak wordt gezet.
De mentoren als meestervertellers: De expertise van Simone van Olst en Alex Sluimer
​

Het is één ding om te weten dat storytelling en emotie essentieel zijn; het is iets heel anders om ze effectief te implementeren in het weerbarstige medium van steen. Dit is waar de ongeëvenaarde expertise en docenten kwaliteiten van Simone van Olst en Alex Sluimer werkelijk het verschil maken voor elke beeldhouwer, van de bevlogen hobbyist tot de professionele kunstenaar. Hun gezamenlijke decennia aan ervaring in zowel het creëren als het onderwijzen van beeldhouwkunst stelt hen in staat om een unieke en diepgaande begeleiding te bieden, gericht op het ontsluiten van de ziel van jouw steen.
Simone van Olst: De intuïtieve gids naar emotionele expressie en universele verhalen
​

Simone van Olst is een absolute autoriteit op het gebied van emotie in sculptuur en het vertellen van verhalen door middel van vorm, gebaar en expressie. Haar eigen oeuvre getuigt van een buitengewoon vermogen om de complexiteit van de menselijke ziel en de natuurlijke wereld te vangen in steen, vaak met een diepgaande, organische schoonheid. Haar expertise ligt in het begeleiden van kunstenaars bij het aanboren van hun eigen emotionele bronnen en deze te vertalen naar een krachtige artistieke visie die resoneert.
  • Het doorgronden van emotie. Simone leert je hoe je een concept van emotie (bijv. rouw, hoop, euforie, conflict) kunt ontleden en vertalen naar specifieke vormen, houdingen en compositorische keuzes in de steen. Ze moedigt je aan om te putten uit je eigen ervaringen, emoties en observaties om je narratief in je werk te voeden. Ze helpt je het abstracte gevoel concreet te maken in de materie.
  • Non-verbale communicatie in vorm. Simone's begeleiding focust op de subtiele nuances van non-verbale communicatie die een sculptuur kan uitstralen. Hoe communiceert een bepaalde curve kwetsbaarheid? Welke spanning creëert een scherpe hoek? Hoe kan de textuur van de steen het verhaal van lijden of veerkracht vertellen? Ze leert je te zien hoe elk detail bijdraagt aan de emotionele lading en de betekenislagen.
  • De versterking van symboliek en gelaagdheid. Simone heeft een uitzonderlijk oog voor symboliek en betekenislagen. Ze helpt je om niet alleen universele symbolen te herkennen en te gebruiken, maar ook om jouw eigen, persoonlijke symbolische taal te ontwikkelen die jouw artistieke eigenheid definieert. Ze daagt je uit om te experimenteren met de gelaagdheid van betekenis, zodat je werk zowel toegankelijk als diepgaand is.
Docenten kwaliteiten van Simone: Haar begeleiding is diepgaand, intuïtief en uiterst persoonlijk. Ze stelt indringende vragen die je dwingen tot diepe zelfreflectie, zoals "Wat voel je als je dit deel van je sculptuur aanraakt? Is dat de emotie die je wilt overbrengen? En hoe kunnen we dat gevoel sterker maken door bijvoorbeeld de schaduwwerking van deze lijn?" Voor een (hobbymatige) beeldhouwer die misschien onbewust een gevoel in de steen heeft gelegd, helpt Simone dit bewust te maken en te versterken. Voor de professionele kunstenaar op zoek naar nog meer diepgang, biedt ze de kaders om complexe, universele emoties te vertalen naar multi-gelaagde sculpturen die een blijvende impact hebben in de kunstsector. Ze benadrukt dat de schoonheid van het werk niet alleen in de vorm zit, maar in het verhaal dat het vertelt en de emotie die het oproept.
Alex Sluimer: De architect van de betekenisvolle structuur en visuele communicatie

Alex Sluimer is de meester van structurele integriteit, technische beheersing en de heldere, visuele realisatie van een artistieke visie. Zijn expertise ligt in het creëren van een visuele architectuur die het narratief in je werk draagt en de emotie in sculptuur op een duurzame en impactvolle manier communiceert. Hij overbrugt de kloof tussen intuïtie en technische precisie, zodat jouw verhaal en emotie feilloos overkomen.
  • Vorm als radger van emotie en narratief. Alex leert je hoe de abstracte principes van vorm en compositie in beeldhouwkunst direct bijdragen aan de emotionele zeggingskracht. Een bepaalde spanning in een lijn, een bepaalde massa in een vorm, kan angst, kracht of tederheid oproepen. Hij helpt je om je conceptuele ideeën van emotie en verhaal te vertalen naar concrete, fysieke vormen in steen, en hoe de keuze van steensoort hierin een cruciale rol speelt.
  • Materiaal als bron van narratief. Alex duikt diep in de inherente eigenschappen van de steen zelf – de leeftijd, de geologische geschiedenis, de hardheid, de breuklijnen. Hij leert je hoe deze aspecten kunnen bijdragen aan het narratief in je werk. Een ruwe, ongepolijste steen kan een verhaal van oerkracht of strijd vertellen, terwijl een gepolijst oppervlak kan spreken van verfijning of sereniteit. Zijn kennis van gereedschap-kunde is ongeëvenaard; hij is de expert in het kiezen van het juiste materiaal en de juiste methode om het juiste verhaal te vertellen en de gewenste emotie over te brengen.
  • Techniek in dienst van het verhaal. Zijn docenten kwaliteiten komen tot uiting in het leren hoe je techniek – van het kiezen van de juiste beitel tot de laatste schuurbeurt – in dienst stelt van de emotionele impact van je werk. Als een sculptuur een gevoel van 'gebrokenheid' moet uitstralen, leert hij je welke technieken (bijv. scherpe, onregelmatige breuken, niet-voltooide oppervlakken) dit visueel versterken. Hij begeleidt je ook in het gebruik van je 'chaos schriftje' voor technische reflectie, waarbij je de relatie tussen je handelingen en het uiteindelijke emotionele effect analyseert, en zo je workflow optimaliseert.
  • De analyse van werk voor zichtbaarheid. Alex’s scherpe oog helpt je bij de analyse van eigen werk en werk van anderen vanuit een professioneel perspectief. Hij coacht je in het versterken van de visuele communicatie van je sculpturen, essentieel voor je digitaal portfolio en een succesvolle professionele expositie.
De synergie tussen Simone's diepgaande begrip van emotie en narratief en Alex's meesterschap in het structureren en realiseren van die visie in de materie, creëert een ongeëvenaarde begeleiding. Ze vullen elkaar aan, en hun gezamenlijke inzicht biedt een complete benadering van beeldhouwkunst. Ze zijn beide uitzonderlijk in het begeleiden van hobbymatige beeldhouwers die hun werk willen verdiepen en een ziel willen geven, en kunstenaars die streven naar nog meer artistieke eigenheid, de verfijning van hun beeldtaal en de erkenning die hoort bij een professionele expositie. Vanuit ons atelier in Leiden begeleiden zij elke stap van jouw artistieke ontwikkeling en persoonlijke groei.
Jouw epische verhaal in steen: De “Masters in Steen” Mastermind – Het moment is nu!
​

​
De reis naar meesterschap in steen is een voortdurend proces van leren, van proberen, en van het durven kijken naar jezelf en je werk met een kritische, maar liefdevolle blik. Storytelling in kunst, het verankeren van emotie in sculptuur, en het beheersen van symboliek en betekenislagen zijn de ware signatuur van een meester. Dit alles wordt gevoed door effectief feedback geven en ontvangen en diepgaande zelfreflectie op je creatieve proces en werk, ondersteund door onmisbare tools zoals je 'chaos schriftje'. Het is de route naar het ontdekken en versterken van jouw unieke artistieke eigenheid.
Als je voelt dat het tijd is om jouw sculpturen niet alleen te maken, maar ze ook te laten spreken, om verhalen te vertellen die de universele menselijke ervaring vangen – met de pulserende stilte van de steen als jouw canvas – dan is er één plek waar deze kunst van storytelling in kunst tot volle bloei komt. Het 'Masters in Steen' jaarprogramma is speciaal ontworpen voor de ambitieuze beeldhouwer die zijn of haar stem wil vinden en perfectioneren. Je krijgt de unieke kans om intensief gecoacht te worden door Simone van Olst en Alex Sluimer, die hun collectieve expertise en docenten kwaliteiten inzetten om jou te helpen bij elke stap. Je maakt deel uit van een selecte mastermind groep, waar je in een inspirerende en ondersteunende omgeving van diepgang en kritische analyse jouw conceptuele vaardigheden verrijkt, en waar je persoonlijke groei als kunstenaar centraal staat. Dit is jouw kans om te netwerken met kunstenaars en je plek in de kunstsector te verstevigen.
Het hoogtepunt van dit traject is het toewerken naar een professionele expositie van jouw eigen, betekenisvolle meesterwerken in ons atelier in Leiden – de plek waar jouw creatieve reis tot leven komt en de ziel van je steen tot uitdrukking komt. Dit is geen gewone cursus; dit is een investering in jouw complete artistieke transformatie, gericht op het creëren van werk dat niet alleen gezien, maar ook gevoeld en begrepen wordt op een diep, emotioneel niveau. De beperkte plaatsen en de naderende startdatum op 1 oktober maken dit hét moment. De tijd om je verhaal in steen te beitelen is nu.​
De vraag is niet of je kunt, maar of je durft. Dit is het moment om de pulserende stilte van de steen te doorbreken en jouw epische verhaal te vertellen. Verzeker je nu van een plek en begin aan jouw reis om een meesterverteller in steen te worden! Ontdek alle details en meld je aan voor de 'Masters in Steen' mastermind via onze website. Jouw verhaal wacht om verteld te worden, vastgelegd in de tijdloze kracht van steen, voor eeuwig en altijd.

Een aantal talenten zijn je al voor geweest. Sluit je bij hen aan en wees erbij!
0 Opmerkingen



Leave a Reply.

    Simone van Olst

    Beeldhouwer, begeleider kunstenaars, museum lover, organisator culturele projecten, kunstlezingen, schrijver.

    Archief

    November 2025
    Oktober 2025
    September 2025
    Augustus 2025
    Juli 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    September 2024
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juni 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Oktober 2019
    Juni 2019
    Oktober 2018
    September 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014

    Categorie

    All
    Abstractie
    ADHD
    Albast
    Alex Sluimer
    Angst
    Balans
    Beelden
    Beeldhouwatelier Leiden
    Beeldhouwen
    Boeken
    Brein
    Chaos Schriftjes Methode
    Compositie
    Creatief Proces
    Creativiteit
    Denkwerk
    Diepte En Perspectief
    Divergent Denken
    Doe Het Zelf
    Emotionele Inhoud
    Energie
    Exposities
    Genieten
    Healing
    Hygge
    Innerlijke Rust
    Innovatie
    Inspiratie
    Kristal
    Kunst Leiden
    Kunstroute
    Lagom
    Leidse Kunstroute
    Marmer
    Mentale Rust
    Mindset
    Narratief
    Negatieve Ruimte
    Overvloed
    Persoonlijke Groei
    Persoonlijke Ontwikkeling
    Productieviteits Druk
    Productiviteit
    Psycologie
    Rust
    SamStone
    Schilderkunst
    Sculptuur
    Simone Van Olst
    Slaap
    Slapen
    Speksteen
    Steenbeeldhouwen
    Steensoorten
    Tentoonstelling
    Textuur
    Veerkracht
    Vertouwen
    Waxinelichtje
    Workshop
    Zelfliefde

    RSS Feed


​Neem contact op of kom langs:


Foto

atelier

Kenauweg 17a
​

2331 BA Leiden
​
Openingstijden

CONTACT

Telefoon:
​06-285 68 997
​
Mail:
[email protected]

bedrijfsgegevens

KVK nummer:
​57186820
​
Btw identificatienummer: NL001980586B04

PRIVACY

Privacyverklaring

Cookieverklaring
​

Algemene voorwaarden