Vandaag neem ik jullie mee op een intellectuele reis die mijn blik op kunst, en daarmee ook op mijn eigen werk als beeldhouwer, diepgaand heeft beïnvloed. Ik duik in het boek 'Mix and Stir: New Outlooks on Contemporary Art from Global Perspectives' van Helen Westgeest en Kitty Zijlmans. Hoewel het boek in het Engels geschreven is en de academische diepgang soms vraagt om even extra rust te nemen, is de essentie ervan zo fundamenteel en verrijkend, dat ik, met mijn handen in de steen, absoluut over moet spreken. Ernst van Alphens 'Seven Logics of Sculpture' heeft me geleerd om de onderliggende structuren van beeldhouwkunst te doorgronden. 'Mix and Stir' doet iets soortgelijks, maar dan op een veel breder, mondiaal canvas, en daagt daarmee de traditionele westerse kunstgeschiedenis uit. Het opent deuren naar nieuwe manieren van denken over kunst, haar context, haar makers en haar kijkers. En dat is iets wat ons, als ambachtslieden in een traditioneel vak, enorm kan inspireren. |
Wat dit boek zo indrukwekkend en noodzakelijk maakt, is de radicale verschuiving in perspectief die het bepleit. Al te vaak is kunstgeschiedenis geschreven vanuit een overwegend westers, eurocentrisch standpunt. 'Mix and Stir' doorbreekt deze blik en nodigt ons uit om hedendaagse kunst te bekijken vanuit globale perspectieven. Het gaat niet alleen over het toevoegen van 'niet-westerse' kunstenaars aan een bestaande lijst; het gaat over het fundamenteel heroverwegen van de categorieën, de theorieën en de criteria waarmee we kunst beoordelen en begrijpen.
Het is alsof je altijd door één raam naar buiten hebt gekeken, en dit boek je uitnodigt om het hele huis rond te lopen, en te ontdekken dat er talloze ramen zijn, elk met een ander uitzicht. En elk uitzicht verrijkt je begrip van het geheel.
De titel zelf, 'Mix and Stir', is al zo sprekend. Het is een metafoor die perfect past bij het creatieve proces. Als beeldhouwer 'mix' en 'stir' ik ook:
- Materialen. Ik meng verschillende steensoorten, of combineer steen met hout, metaal, of andere elementen. Elke combinatie roert iets nieuws op.
- Technieken. Ik experimenteer met traditionele beitels en raspen, maar ook met nieuwe schuur methodes of afwerkingen. Het 'roeren' van technieken leidt tot onverwachte texturen.
- Ideeën. Mijn inspiratie komt van overal: de natuur, menselijke emoties, architectuur, filosofie. Al die invloeden 'roer' ik door elkaar in mijn hoofd, totdat er een nieuwe vorm ontstaat.
- Context. Ik denk na over de ruimte waarvoor een beeld is bedoeld, de persoon die het zal bekijken, de verhalen die het kan vertellen. De context 'roert' mee in de uiteindelijke vorm.
'Mix and Stir' introduceert verschillende methodologieën en concepten om hedendaagse kunst globaal te benaderen. Enkele daarvan hebben direct mijn blik op mijn eigen werk als steenbeeldhouwer beïnvloed:
- De noodzaak van decentratie: Dit is misschien wel de belangrijkste les. Het boek daagt je uit om te 'decentreren', oftewel: niet uit te gaan van één vast referentiepunt (traditioneel: westerse kunstgeschiedenis), maar te erkennen dat er meerdere centra van artistieke productie, theorie en receptie bestaan.
- Interdisciplinariteit en hybriditeit: Kunst is zelden puur. Het leent van andere disciplines (wetenschap, filosofie, sociologie) en combineert media en ideeën. Deze 'hybriditeit' is een kenmerk van hedendaagse kunst.
- De rol van context en lokale kennis: Kunst is niet betekenisloos; het is altijd ingebed in een specifieke sociale, politieke en culturele context. 'Mix and Stir' benadrukt dat je kunst niet kunt begrijpen zonder de lokale kennis en de context van de maker te kennen.
- Het actieve aandeel van de kijker: Het boek stelt dat de betekenis van kunst niet alleen door de kunstenaar wordt gemaakt, maar ook door de kijker. Kunstwerken zijn 'open', en de interpretatie van de kijker, gebaseerd op zijn/haar eigen culturele achtergrond en ervaring, is essentieel.
- Voorbij dichotomieën (Bijv. ambacht vs. kunst): Het boek daagt vaak binaire opposities uit die de westerse kunstwereld heeft gedomineerd (bijv. high art vs. low art, autonomie vs. engagement). De 'mix and stir' benadering pleit voor het overbruggen van deze kloven.
Het lezen van 'Mix and Stir' heeft niet alleen mijn theoretische begrip verdiept; het heeft ook praktische implicaties voor hoe ik naar mijn atelier kijk en lesgeef:
- Verbreding van de inspiratiebronnen: Ik moedig mijn cursisten nu nog meer aan om verder te kijken dan de klassieke voorbeelden. Wat inspireert hen buiten de westerse kunst? Hoe kunnen ze die invloeden vertalen naar hun werk in steen?
- Nadruk op context: Ik bespreek vaker de herkomst van de steen, de culturele context van bepaalde technieken. Waarom wordt albast bijvoorbeeld zo anders gebruikt in Italiaanse kerken dan in een modern atelier?
- Openheid voor interpretatie: Ik benadruk vaker dat het eindresultaat niet alleen mijn 'visie' is, maar ook een beginpunt voor de kijker om een eigen dialoog aan te gaan met het werk. Dit maakt het bespreken van elkaars werk in de les nog rijker.
- Vieren van de diversiteit in vorm: In een atelier waar iedereen met dezelfde materialen werkt, is het prachtig om te zien hoe elke cursist toch iets totaal unieks en persoonlijks creëert. 'Mix and Stir' helpt me deze inherente diversiteit nog meer te waarderen en te stimuleren.
In een wereld die steeds meer met elkaar verbonden is, kunnen we kunst niet langer isoleren in enge, vooraf bepaalde categorieën. 'Mix and Stir' is een noodzakelijk boek voor iedereen die betrokken is bij kunst – of je nu maakt, kijkt, of doceert. Het is een oproep om nieuwsgierig te zijn, om verder te kijken dan je eigen culturele bubbel, en om de ongekende rijkdom van hedendaagse kunst in al zijn vormen en uitdrukkingen te omarmen.
Voor mij, als beeldhouwer in steen, heeft dit boek de complexiteit en de schoonheid van mijn vak in een groter, mondiaal perspectief geplaatst. Het heeft me sterker gemaakt in de overtuiging dat, hoe traditioneel mijn materiaal ook is, de kunst die ik ermee maak, en de manier waarop ik erover denk, volkomen hedendaags en relevant kan zijn. Het heeft me geïnspireerd om de grenzen van mijn eigen creativiteit te blijven 'mixen en stirren'.
Met creatieve groet en een open blik op de wereld,
Simone van Olst