Welkom terug op de blog van Beeldhouwatelier Simone van Olst! Ik ben Simone. Vandaag neem ik jullie mee op een bijzondere reis: de complete cyclus van het creëren van een steensculptuur. Het is een pad dat begint bij een ruw, onbewerkt rotsblok en, met visie, vakmanschap en doorzettingsvermogen, kan eindigen in een meesterwerk dat generaties lang bewonderd kan worden. Dit proces, van de eerste vonk van een idee tot het moment dat een beeld klaar is om de wereld in te gaan, is een van de meest fascinerende en bevredigende ervaringen die je als kunstenaar kunt meemaken.
In ons atelier in Leiden hebben mijn collega Alex Sluimer en ik het voorrecht om vele studenten te begeleiden op deze intensieve, maar o zo lonende reis. We zien hoe een vaag idee langzaam vorm krijgt, hoe de dialoog met de steen leidt tot onverwachte ontdekkingen, en hoe de fysieke inspanning van het hakken en schuren resulteert in een object van schoonheid en betekenis. Het is een transformatieproces, niet alleen voor de steen, maar vaak ook voor de maker zelf.
Deze blog is bedoeld om jullie een inkijkje te geven in de verschillende etappes van dit avontuur. We zullen de praktische stappen, de creatieve overwegingen en de technische uitdagingen belichten, en laten zien hoe wij, bij Beeldhouwatelier Simone van Olst, ondersteuning bieden in elke fase. Of je nu een beginnend beeldhouwer bent die nieuwsgierig is naar het proces, of een meer ervaren kunstenaar die zijn vaardigheden in steen wil verdiepen, deze reis is voor iedereen die de roep van de steen voelt.
| Fase 1: De vonk en de visie – Het ontstaan van een idee Elke sculptuur begint met een idee, een inspiratiebron. Dit kan van alles zijn: een emotie die je wilt uitdrukken, een vorm die je fascineert in de natuur, een verhaal dat je wilt vertellen, of een abstract concept dat je wilt verkennen. Soms is het een helder, concreet beeld in je hoofd, soms niet meer dan een vaag gevoel of een richting.
|
Met een helder(er) concept in gedachten, volgt een van de meest cruciale en soms ook lastigste stappen: het kiezen van de juiste steen. Dit is waar de dialoog met het materiaal daadwerkelijk begint.
- Steensoorten en hun eigenschappen. Elke steensoort (marmer, hardsteen, serpentijn, albast, zandsteen, graniet, etc.) heeft zijn eigen hardheid, textuur, kleur, tekening en bewerkbaarheid. De keuze van de steen moet passen bij het concept. Een robuust, krachtig idee vraagt misschien om een hardsteen of graniet, terwijl een verfijnd, delicaat ontwerp beter tot zijn recht komt in een fijnkorrelig marmer of een zachte albast.
- Formaat en vorm van het rotsblok. Is het rotsblok groot genoeg voor je ontwerp? Heeft het een vorm die al enigszins in de richting van je idee wijst, of moet er juist heel veel materiaal worden weggehaald? Soms kan de natuurlijke vorm van een ruw blok juist inspirerend werken en het ontwerp beïnvloeden.
- Kwaliteit van de steen. Het is belangrijk om de steen te controleren op eventuele (haar)scheuren, breuklijnen of onzuiverheden die problemen kunnen opleveren tijdens het hakken. In ons atelier hebben we een selectie van stenen beschikbaar en kunnen we adviseren over waar je kwalitatief goede steen kunt aanschaffen. We leren je ook hoe je een steen ‘leest’ op zijn potentieel en mogelijke valkuilen.
| Fase 3: Het grote werk – Hakken, vormen en onthullen Dit is de fase waar het fysieke werk echt begint, het hart van het steenbeeldhouwen. Het is een proces van wegnemen, van het bevrijden van de vorm die in de steen besloten ligt.
|
Als de globale vorm is bereikt, begint de fase van verfijning en afwerking. Dit is waar het beeld zijn definitieve karakter en ‘huid’ krijgt.
- Detaillering. Het uitwerken van de fijnere details, het scherper aanzetten van lijnen, het verfijnen van overgangen tussen vlakken.
- Oppervlaktebehandeling. Dit is een cruciale stap die de uitstraling van het beeld enorm beïnvloedt. De mogelijkheden zijn legio:
- Ruw gehakt. Laat de sporen van de beitel zichtbaar voor een krachtige, directe expressie.
- Geschuurd. Met steeds fijnere soorten schuurpapier (of schuurstenen) wordt het oppervlak gladder gemaakt. Dit kan variëren van een matte, licht geschuurde afwerking tot een zijdezachte, bijna aaibare huid.
- Gepolijst. Door het oppervlak intensief te bewerken met polijstmiddelen kan een hoogglans worden bereikt, die de kleur en tekening van de steen maximaal tot hun recht laat komen en het licht prachtig reflecteert. Dit is vooral effectief bij hardere steensoorten zoals marmer en graniet.
- Andere technieken. Denk aan boucharderen (met een tandhamer een regelmatig putjespatroon creëren), frijnen (parallelle groeven aanbrengen), of het gebruik van zuren voor specifieke effecten (met de nodige voorzichtigheid).
- De keuze van afwerking. De gekozen afwerking moet passen bij het concept van het beeld en de eigenschappen van de steen. Een organische, natuurlijke vorm vraagt misschien om een andere afwerking dan een strak, geometrisch ontwerp. Alex en ik kunnen adviseren over de technische aspecten en de esthetische impact van verschillende afwerkingstechnieken.
Een sculptuur is pas echt ‘af’ als het op de juiste manier wordt gepresenteerd.
- Sokkelkeuze. Een passende sokkel kan een beeld letterlijk en figuurlijk verheffen. De sokkel moet harmoniëren met het beeld qua materiaal, vorm, kleur en proportie, maar mag het beeld zelf niet overschaduwen. Alex, met zijn oog voor structuur en presentatie, kan hier goed over meedenken.
- Plaatsing en belichting. Waar komt het beeld te staan? Hoe valt het licht erop? Zeker bij grotere, zware stenen beelden is dit een belangrijk aandachtspunt.
- Reflectie en evaluatie. Als het beeld klaar is, is het goed om even stil te staan bij het hele proces. Wat heb je geleerd? Wat ging goed? Wat zou je een volgende keer anders doen? Deze reflectie is essentieel voor je verdere ontwikkeling als beeldhouwer.
- Exposeren (optioneel). Voor sommige kunstenaars is het een droom om hun werk te exposeren. Hoewel dit niet voor iedereen het einddoel is, kunnen we in het atelier wel meedenken over mogelijkheden, het maken van een portfolio, of het schrijven van een artist statement.
| Begeleiding op maat bij Beeldhouwatelier Simone van Olst Zoals je ziet, is het creëren van een steensculptuur een veelomvattend proces. Bij Beeldhouwatelier Simone van Olst streven we ernaar om je in elke fase van deze reis de best mogelijke begeleiding te bieden.
|
De weg van een ruw rotsblok naar een voltooid meesterwerk in steen is er een van toewijding, hard werken en soms ook frustratie. Maar de beloning is immens. Het gevoel van voldoening wanneer je een vorm hebt bevrijd die eerst alleen in je verbeelding bestond, de trots op een tastbaar resultaat van je eigen handen en visie, en de wetenschap dat je iets hebt gecreëerd dat de potentie heeft om langdurig te bestaan en anderen te inspireren – dat is onbetaalbaar.
Ben jij klaar om deze sculpturale reis in steen aan te gaan? Droom je ervan om je eigen ideeën en emoties te vereeuwigen in dit edele materiaal? Of je nu aan het begin staat of je vaardigheden verder wilt ontwikkelen, bij Beeldhouwatelier Simone van Olst in Leiden vind je de deskundige begeleiding en de inspirerende omgeving die je nodig hebt.
Bezoek onze website voor meer informatie over onze cursussen, workshops en masterclasses. Neem gerust contact met ons op voor een kennismakingsgesprek. We kijken ernaar uit om samen met jou de prachtige reis van rotsblok tot meesterwerk te ondernemen!
Simone van Olst
Beeldhouwatelier Simone van Olst, Leiden
RSS Feed