Bij ons beeldhouwatelier Simone van Olst in Leiden, waar ik, Simone van Olst, en Alex Sluimer voortdurend zoeken naar manieren om de expressieve mogelijkheden van steen uit te breiden, geloven we dat een actieve, vragende dialoog met de schilderkunst kan leiden tot beeldhouwwerk dat niet alleen technisch bekwaam is, maar ook resoneert met een diepere, persoonlijke en universele zeggingskracht. Deze blog nodig ik je uit om verder te reizen, om de schilderkunst te benaderen niet als een statische bron van visuele data, maar als een levende gesprekspartner die je kan uitdagen, prikkelen en motiveren om jouw eigen beeldhouwwerk in steen naar ongekende hoogten te stuwen.
| Misschien wel de meest intieme verbinding kan worden gevonden in de manier waarop schilders psychologische staten en de menselijke conditie weten te vangen. De melancholie in een blik, de spanning in een lichaamshouding, de pure vreugde in een dansend figuur, de complexiteit van menselijke relaties – schilders als Käthe Kollwitz, Edvard Munch of Frida Kahlo hebben ons meesterwerken nagelaten die diep graven in de menselijke psyche. Voor de beeldhouwer in steen, die vaak werkt met de suggestie van de menselijke vorm, al dan niet abstract, ligt hier een enorme bron van inspiratie. Hoe vertaal je een innerlijke staat naar een fysieke vorm? Een gevoel van beklemming kan worden uitgedrukt door ineengedoken, gesloten vormen, waarbij de steen zelf de zwaarte van de emotie lijkt te dragen. Een gevoel van bevrijding of spiritualiteit kan worden gesuggereerd door opwaartse bewegingen, open structuren, en een spel van licht dat door de steen heen lijkt te dringen. Het gaat om het invoelen van de emotionele kern van het schilderij en het vinden van een sculpturale ‘gebaar’ dat diezelfde emotie oproept, zonder woorden, puur door de taal van volume, textuur en de stille aanwezigheid van de steen. |
De beeldhouwer kan ook reageren op het onzichtbare of het onuitgesprokene in een schilderij. Wat gebeurt er net buiten het kader? Welke geluiden zouden er te horen zijn? Wat ging er aan dit geschilderde moment vooraf, en wat zal er volgen? Deze speculatieve benadering opent de deur naar een wereld van verbeelding die niet direct zichtbaar is in het schilderij, maar er wel door wordt gesuggereerd. Het is een uitnodiging om de hiaten in te vullen, om de suggesties van de schilder verder te ontwikkelen en ze een fysieke vorm te geven in steen. Een geschilderde deur die op een kier staat, kan inspireren tot een sculptuur die speelt met het concept van doorgangen, van het bekende naar het onbekende.
Verder is het verrijkend om niet alleen naar de afgewerkte meesterwerken te kijken, maar ook naar de schetsen, studies en ondertekeningen van schilders. Vaak onthullen deze voorbereidende werken een directheid, een rauwheid, en een zoektocht naar structuur die zeer ‘sculpturaal’ aanvoelt. De eerste, snelle lijnen waarmee een compositie wordt opgezet, de studies van anatomie of draperie – hierin is de essentie van de vorm vaak nog duidelijker zichtbaar dan in het uiteindelijke, meer uitgewerkte schilderij. Voor de beeldhouwer, die immers ook begint met een ruwe massa en geleidelijk de vorm onthult, kan de energie en de constructieve logica in deze schetsen een enorme inspiratiebron zijn. Zelfs onvoltooide schilderijen kunnen een bijzondere aantrekkingskracht hebben; ze tonen het kunstwerk ‘in wording’, een staat van potentieel die sterk resoneert met het proces van beeldhouwen, waarbij de definitieve vorm zich langzaam uit de steen losmaakt.
De sleutel tot al deze benaderingen is het vermijden van de ‘letterlijke valkuil’. Het doel is nooit om een schilderij te imiteren in steen. Dat zou de kracht van beide media ontkennen. De ware kunst ligt in de transformatie, in de interpretatie, in het gebruik van het schilderij als een katalysator voor een nieuw, autonoom kunstwerk in steen. Het schilderij stelt de vragen, werpt de thema’s op, suggereert de sferen; de beeldhouwer antwoordt in de taal van zijn eigen materiaal, met zijn eigen unieke visie.
Dit alles vereist een bepaalde mindset: een openheid om te leren, een bereidheid om te experimenteren, en de moed om de eigen comfortzone te verlaten. Het ontwikkelen van een 'sculpteurs filter' bij het bekijken van schilderkunst – een manier van kijken die voortdurend zoekt naar driedimensionaal potentieel – is een vaardigheid die groeit door oefening. Neem de tijd voor museumbezoek, voor het bestuderen van kunstboeken. Laat de indrukken bezinken. Voer een innerlijke dialoog met de kunstwerken. En wees niet bang om te ‘falen’ in het vertaalproces; elke poging, zelfs als die niet direct leidt tot een afgewerkt beeld, is een leerervaring die uw inzicht en uw artistieke vocabulaire vergroot.



RSS Feed