Tekst: Jessica Kelder
Dun, dunner, dunst
Toen de mogelijkheid voor een onderzoeksproject in Leiden zich voordeed, hoefde ze niet lang te twijfelen. Al in 2012 maakte ze tijdens een congres kennis met onze stad en toen al leek het haar enig om hier te werken. “De mensen, de kanalen, de architectuur; ik hou ervan om hier te zijn. Toen ik erachter kwam dat een expert in Leiden werkte en we samen een project konden doen, was ik verkocht.” Alleen nu corona het reizen naar Egypte lastig maakt, is het dus wel erg veel computerwerk. Gelukkig voor ons, want dat bracht haar naar ons atelier, waar ze een plotseling talent voor beeldhouwen bleek te hebben. Nu haar project verlengd is tot 2025, lijkt het erop dat we voorlopig nog mogen blijven genieten van wat Liz maakt.
Wat direct opvalt aan de beelden van Liz, zijn de dunnen lijnen en sierlijke vormen. “Ik hou van ronde vormen, draaien en beweging en ik wil alles dun maken. Als je albast, dat fantastisch is om mee te werken en dat ik ken uit Egypte, dun genoeg maakt, dan wordt het doorschijnend en laat het licht door. Daarom probeer ik altijd alles dunner te maken.” Zonder twijfel inspireert haar werk in Egypte haar ook bij het beeldhouwen: “Werken met steen en tekens raakt iets bij me. Dat is niet logisch, het is er gewoon. De dunne schalen die ik van daar ken, waar ze licht achter doen zoals in musea, dat is wat ik probeer te maken. Alleen hak ik niet dingen in steen, maar probeer ik juist iets naar buiten te halen.”
De gulle beeldhouwer
In de korte tijd dat ze nu beeldhouwt, heeft ze al vijf beelden afgerond. Dat is geen toeval. Op de zolder die ze huurt bij een vriendelijke hospita, staat naast haar werkkamer een tafel met daarop het beeld waar ze aan werkt. Het liefst werkt ze elke dag aan haar beeld. “Het probleem is mijn werk. Ik heb deadlines, moet artikelen schrijven, een database produceren. Op dit moment kan ik dus niet zoveel aan het beeldhouwen doen. Het beeld staart me aan. Ik heb echt ontwenningsverschijnselen.” Werk is niet het enige probleem. Door haar gretigheid om te beeldhouwen, maakt Liz in vrij rap tempo beelden. Alleen: waar laat je die, als je op een zolder woont en niet genoeg ruimte hebt om ze allemaal neer te zetten? Dat antwoord diende zich snel aan én zegt iets over de kwaliteit van het werk dat Liz maakt. “Toen ik mijn eerste beeld liet zien aan mijn schoonzus, zei ze direct dat ze het van me wilde kopen. Ik heb toen besloten het haar te geven. Dat vond ik een leuk idee: wat nou als ik mijn beelden cadeau doe?” |
Het licht van Egypte
Toch blijft het wonderlijk, iemand die nog nooit gebeeldhouwd heeft en vervolgens intuïtief zulke professionele beelden maakt. “Ik weet niet waar dat vandaan komt. Het is een gevoel vanbinnen dat me vertelt dat ik op het goede pad zit. Dat duurt soms heel lang. Ik blijf beetje bij beetje aan het beeld werken, concentreer me totaal op de steen en wat die me wil zeggen wat het wil worden. Dat is puur gevoel en geen bewust proces. Als ik met een beitel, hamer of rasp aan het werk ben, klopt het gewoon. Maar ik weet zeker dat er nog veel meer voor me te ontdekken valt.” De neiging om de beelden zelf te houden, heeft ze niet. Geven is daarvoor gewoon te leuk. Maar er is één uitzondering: “Ik ga door totdat ik een beeld gemaakt heb dat hetzelfde gevoel bij me oproept als wanneer ik het licht door eeuwenoud Egyptisch albast zie komen. Dat gevoel daar te zijn, de monumenten te zien, de woestijn, richting de bergen lopen en de tombes zien. Dat gevoel komt diep vanbinnen, het is een verlangen. Als ik een steen produceer die me op die manier raakt, die steen zou ik zelf houden.” |