Simone van Olst
  • Home
  • Beelden
    • Beelden < 250 euro
    • Beelden van 250-600 euro
    • Beelden > 600 euro
    • Exposities
    • Sieraden en cadeau artikelen
    • Werk in opdracht
  • Workshops
    • Bedrijven >
      • Bedrijfsworkshops
      • Keiharde Coaching
      • Ondernemende carrieretijgers
      • Verhuur vergader / werk ruimte
    • Beurzen >
      • Creative Life
      • Goois natuur reservaat workshop
    • Kinderen >
      • Beeldhouwen voor kinderen
      • Kinderfeestjes
      • Ouder kindworkshop
      • Vakantie kinderworkshop
      • Voor scholen
    • Jeugd
    • Studenten
    • Beeldende Stilte
    • Groepsworkshops
    • Themaworkshops >
      • Kerst
      • Natuurlijke vormen
      • Organische vormen
      • Schaal maken workshop
      • Torso workshop
      • Vogel workshop
      • Uil en olifantworkshop
      • Uit je bolletje!
    • Verdiepingsworkshop >
      • Binnenstebuiten workshop
      • Lemniscaat
      • Modulelessen verdieping
      • Möbiusband workshop
      • Oloïde
      • Open Oloïde workshop
    • Workshops voor speciale gelegenheden >
      • Babyshower
      • Bedank workshop na de bruiloft
      • moederdag & vaderdag workshop
      • Valentijnsworkshop
      • Vrijgezellenfeest workshop
    • Zaterdagworkshops
  • Cursussen
    • Academieweek beeldhouwen
    • Cursussen voor volwassenen
    • Cursus letterhakken
    • Kindercursus beeldhouwen
    • Topklas
    • winter cursus beeldhouwen
    • Zomer cursus beeldhouwen
  • Agenda
  • Blog
  • SamStone webshop
  • Contact
    • Over ons
    • Openingstijden
    • Ander werk >
      • Kunstverleners
      • Kunstcollectief De Mors
      • Trex
      • Drawing her Story
      • Thuis Op Straat
      • Mozaïek projecten
      • Urban Knitting
      • Publicaties
    • Veel gestelde vragen
    • Vakantieschema
    • Winkel, materialen & service
    • Vacatures
    • Privacyverklaring
    • Cookieverklaring
    • Algemene voorwaarden
    • Maatregelen corona

Wat kan je verwachten op de winteracademie?

8/2/2022

0 Comments

 
De winteracademie is ontstaan omdat wij veel klanten ontvangen vanuit Nederland, België en Frankrijk die natuurlijk niet voor 1 dag overkomen! 
Op de beeldhouw winter academie kan je 3 dagen achterelkaar lekker aan de slag met veel begeleiding. Omdat de gewone beeldhouwcursus gewoon doorloopt, heb je veel inspiratie en kan je zien wat de andere deelnemers maken. 
In dit blog lees je de ervaringen van Marja, Corry en Saskia. Marja had de andere dames van de zomer bij onze zomer academie ook al een keer ontmoet en toevallig boekte zij nu weer dezelfde week!
Een feest van herkenning. 
Gezellig om de dames weer in ons atelier te mogen ontvangen en te zien hoe ontspannen zij vorderen in hun beeld. 
Foto
Marja "​De winteracademie is voor mij perfect, want ik ben drie dagen hier en ik heb het gevoel dat ik daarnaast 6 maanden vakantie heb.
Het is een soort van meditatie en gedachteloos van alle andere dingen die je normaal gesproken bezig houden en nu gaat het vanzelf. Het is ook heel gezellig hier.
Ik heb de omgeving ook nodig en de mensen om mij heen om inspiratie op te doen.

Ik voel me hier echt thuis. De begeleiding is snel. Rian en Simone zijn het altijd met elkaar eens en dat is zo prettig. Ze spreken elkaar nooit tegen.

​Eenmaal ingezet weet je met zijn allen waar je naartoe gaat. Alles wat Simone er nog bij doet en dan nog even snel alle beelden van iedereen herkennen en welke kant ze op moet. Heel vakkundig en deskundig. "
​Corry "Ik ben met een stuk Albast bezig en ben twee dagen geleden begonnen en wist het eigenlijk nog niet zo goed. Ik ben toen begonnen met een stuk er gewoon uit te halen.
En langzamerhand ontstaan er kenbare stukken in het geheel. En waar het eindigt gaan we zien.

De drie dagen van de Winteracademie zijn heerlijk. Je kan gewoon door werken een paar dagen en hakken kan ik thuis niet.

Samen met Simone kijken wat wel kan en wat niet kan dat vind ik er heel prettig aan. Ik combineer het altijd met een paar dagen Noordwijk, dus we zijn gewoon op een korte vakantie.

​De sfeer in het atelier is heel plezierig, ook dat je mensen terug ziet van de vorige keer. Wat ik ook leuk vind is dat je met verschillende mensen naar je werk kijkt."
Foto
Foto
Saskia "​Ik wilde graag een spiraal oefenen.
Ik beeldhouw thuis wel, maar daar is het allemaal een beetje veilig. Dus hier wil ik echt iets leren.

Dus het is fijn als je van te voren komt met een doelstelling. En dat is nu de spiraal.

Ik kom hier ook wel echt voor de begeleiding. Ik ben zelf wel een paar jaartjes bezig geweest, maar dat is toch een beetje veilig of ik stop te snel en het inzicht ontbreekt mij dan sowieso.

De begeleiding van ik dan heel fijn. Ik heb bijvoorbeeld bijna 3 dagen gezaagd en dat is niet te doen.

​Hier kan dat wel, omdat je afleiding hebt en mensen die je motiveren door te zeggen ‘maar je bent er bijna!,’ Het is ook zo leuk om te zien waar anderen mee bezig zijn, dat inspireert mij."

Hoe werkt de winteracademie?

Op diverse weken in het najaar en winter kan je kiezen voor een lekker, lange beeldhouwervaring!

​Je kiest voor 2 of 3 dagen. 
De workshops zijn altijd op donderdag, vrijdag en zaterdag van 10 tot 16 uur.
Inloop met koffie vanaf 9:30 uur.
​Alle dagen wordt de voortgang met elkaar besproken om samen te groeien. 
Op zaterdag sluiten wij de dag af met een gezamenlijke borrel.
Bij de wintercursus zit een uitgebreide lunch voor alle drie de dagen, koffie en thee de gehele dag en de borrel op zaterdagmiddag.
Gebruik van ons ruime assortiment gereedschap en veiligheidsmiddelen is inclusief.
De steen kies je zelf met onze begeleiding uit in onze winkel. Deze kosten zijn niet inbegrepen.
Groepen zijn tussen 6 en 14 personen. 
Je kan zowel buiten en binnen werken. 
Begeleiding is altijd individueel. 
Deze wintercursus is geschikt voor beginners en (ver)gevorderden.
je kunt van te voren natuurlijk van te voren informeren of de winteracademie is voor jou is. Ook heel leuk om er even tussen uit te zijn. Lees via deze link meer over de academie!

0 Comments

Gezelligheid in het atelier met Manal

3/2/2022

0 Comments

 
​Ik ben Manal, één van de stagiaires bij Simone. Wat is dit een leuke stageplek zeg! Het is gezellig met niet alleen niet iedereen die hier werkt, maar ook met de cursisten. Aan het begin gaf ik al aan bij Simone dat ik zeker niet alleen maar achter de computer wilde werken, want ik vind het veel fijner om gewoon bezig te zijn met mijn handen. Toen vertelde zij dat dit dan de juiste plek is en daar had ze gelijk in. Ik deed hier veel meer dan alleen dingen achter de computer. Ik heb al op een van mijn eerste dagen foto’s gemaakt van de stenen voor op de webshop en dat ging erg goed. Het was ook leuk om te doen! Mooie stenen en foto’s maken is toch de perfecte combinatie?
Foto
​Beeldhouwen? Ik heb er nooit over nagedacht om het te proberen, het leek mij te moeilijk omdat ik niet zo goed ben in het ruimtelijk denken. Al snel leerde ik het motto van Simone “Iedereen kan beeldhouwen.” En daar heeft ze echt gelijk in, want ik kon het zeker wel! De begeleiding die ik van Rian en Simone kreeg zorgden er ook voor dat het soepeler ging en dat ik het beeldhouwen leerde kennen.
 
Ik ben iemand die van een uitdaging houdt, Simone liet mij rondneuzen bij de stenen in haar winkel om mijn eerste steen uit te zoeken om mee te beeldhouwen. Zonder enige kennis van de stenen koos ik een steen die blijkbaar hartstikke hard is, een Aragoniet. Heb ik hem teruggelegd om een zachte steen uit te kiezen? Nee, ik ben lekker eigenwijs. Deze steen moest het worden vond ik, hij is mooi bruin/geel met een rode rand eraan toen ik hem zag.
 
Ik was begonnen met de onderkant van deze steen te raspen, Simone vertelde mij dat je eerste de steen moet leren kennen, dus dat deed ik. Deze steen maken ging zeker niet snel en dat vond ik niet erg, ik vond het fijn om er mee bezig te zijn, lekker met je handen werken.
 
Ik had nog geen enkel plan voor deze steen, maar ik wist wel dat ik er niet veel mee kon. Toen de onderkant plat was geraspt heb ik hetzelfde gedaan met de bovenkant en terwijl ik daarmee bezig was wist wat ik wilde maken. De steen deed mij denken aan een berg, met de grove kanten die eraan zaten en de vorm. Ik wilde daarom een pad erin maken, alsof je de berg op en af kan lopen. Nadat dat gelukt was met een hele kleine en dunne rasp ben ik begonnen met het schuren van de bovenkant van de steen. Dat was toen ik de mooie rode kleuren van de steen naar voren zag komen en echt dacht ‘dit was een goede keuze’.
Foto

​​Het was echt wel een uitdaging voor iemand die dit nog nooit had gedaan dus zou ik het aanraden om een harde steen als je eerste steen te doen? Niet als je echt een specifieke vorm wilt maken met de steen die beter kan met een zachtere. Maar als je eigenwijs bent net als ik zal je er gewoon voor gaan. Ik ben erachter gekomen dat ik beeldhouwen zeker leuk vind, het is niet een vorm van kunst waar ik snel aan zou beginnen, maar toen ik eenmaal bezig was kwam ik erachter dat het niet te moeilijk was en eigenlijk heel fijn en rustgevend werk.
0 Comments

Het steengoede avontuur van Isabelle

11/1/2022

1 Comment

 
​Beeldhouwen is niet iets waar ik over na had gedacht om uit te proberen. Ik kan naaien, ik kan breien, ik kan dingen met hout maken en ik heb zo’n beetje elk teken- en schildermedium uitgeprobeerd, maar beeldhouwen was nou nooit bij me opgekomen.
Ik ben Isabelle, en ik ben één van de stagiaires bij Simone.
Aan het begin van het jaar zat ik op een stageplek die ik niet leuk vond. Ik ben bij Simone gekomen via Manal, de andere stagiaire, waarmee ik bevriend ben.
​Op de tweede dag dat ik stage liep bij Simone mocht ik al een steen uitzoeken. Manal had er al eentje uitgekozen, en haar steen was ongelofelijk hard. Mijn doel was dus om niet de hardste steen uit de winkel te pakken.
Na een tijdje neuzen en wat advies van Rian heb ik een stuk Chinees Speksteen uitgekozen. Deze steen zou niet te moeilijk zijn voor een beginner, en hij heeft een hele mooie groene kleur!
 
Ik had geen idee wat ik wilde maken, en ik wilde niet zomaar beginnen met raspen of hakken zonder een plan. Ik wilde niet een resultaat krijgen waar ik niet blij mee zou zijn. Mijn uiteindelijke plan was om de voorkant en onderkant van de steen plat te maken, zodat ik er een afbeelding in kon maken met behulp van reliëf.
Foto
De bedoeling was nu dat ik ging raspen. Er zitten harde en zachte stukken in mijn steen, ik begon met een zacht stukje. Dit ging best soepel, dus ik ging verder op een hard stuk. En dat was lastig! Ik kon raspen wat ik wilde, maar de steen werd niet plat. Maar ja, ik ging natuurlijk niet zomaar opgeven. Dus ik raspte nog een beetje.
 
Na nog een beetje, en nog een beetje had ik er geen plezier meer in. Ik begon te brainstormen wat ik dan wel zou kunnen maken van deze steen, want de steen wilde duidelijk niet de vorm zijn die ik wilde dat die was. Maar de ideeën kwamen niet.
 
Ik vertelde dit aan Simone, en ze vroeg: ‘Wil je wel verder met deze steen?’.
Mijn antwoord was luid en duidelijk ja! Maar niet op deze manier. De vorm paste niet bij wat ik wilde.
Dus ik hakte de steen in stukken. Met een bijl! Dat was te leuk, en ik had weer zin om verder te werken. Ik had een heleboel stukken om mee te werken, maar ik koos het kleinste stuk. Ik was al de hele week sieraden van A Beautiful Story online aan het zetten, en ik wilde een sieraad maken.
Foto
​Het idee voor de vorm was er gelijk. Ik heb een tattoo op mijn enkel van een boek met een zonnetje erboven. Het ging dat zonnetje worden.
 
Dat ging niet volgens plan, natuurlijk. De steen splinterde, ik raspte te hard, de vorm was scheef; het was over het algemeen mislukt. Toch ging ik niet opgeven, want dit was mijn idee en het moest en zal lukken.
 
Ik heb toen even naar mijn misvormde zonnetje gestaard, bang om de rasp er weer op te zetten, maar uiteindelijk ben ik de puntjes korter gaan maken. Één van de puntjes was afgebroken waardoor er een groot gat was ontstaan. Ik ben een beetje met de flow meegegaan en uiteindelijk is die ruimte de bovenkant geworden.

​Vanaf toen ging alles eigenlijk heel soepel (vergeleken met de rest). Het is natuurlijk nog steeds een beetje zoeken en voelen, want het was echt nog maar de eerste keer, maar de vorm werd steeds duidelijker en mooier.
 
Het raspen en hakken is nog maar het halve werk, want als je tevreden bent met je vorm mag je beginnen met schuren. Met een groot beeld zou je zo’n twaalf schuurpapiertjes langs moeten lopen, maar omdat mijn “beeld” zo klein was heb ik maar een stuk of vier schuurpapiertjes gebruikt. Het schuren dient om alle krasjes van het gereedschap weg te werken en je beeld glad te maken.
 
Als je klaar bent met schuren kan je je beeld in de was gaan zetten. Dan gaat je beeld glanzen en het beschermt het tegen krassen. Ook dat was bij mij snel gedaan. Als je de was hebt ingepoetst moet dat even intrekken, en een uurtje later was ik klaar voor de laatste stap: een gaatje boren zodat het zonnetje aan een ketting kon hangen.
​Ging dit volgens plan? Bijna! Naast een beetje gesplinter aan de achterkant ziet het er goed uit, en ik word er enorm blij van als ik hem draag!
 
Nu ik meer heb gebeeldhouwd, weet ik dat ik het leuk vind om kleine, priegelige dingetjes te maken. Ik  was bijvoorbeeld bezig met bedeltjes te maken van scherven steen, en ik heb van een ander stuk van mijn uit-elkaar gehakte steen de vorm van een maantje gemaakt!
1 Comment

Beginnersgeluk of nieuw toptalent? Hoe onervaren beeldhouwer Liz haast perfecte beelden maakt.

2/12/2021

0 Comments

 
​“Er mag nóg een stuk vanaf.” Wie beeldhouwt zal vroeg of laat zo’n zin van één van de docenten te horen krijgen. Het is namelijk ongeveer een universele angst onder cursisten om te veel van je steen weghalen. En dus laten ze vaak meer zitten dan nodig is. Zo niet Liz. “Ik probeer altijd alles dunner te maken”, vertelt ze alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Zo’n 18 maanden geleden stapte ze zonder enige beeldhouwervaring het atelier in. Sindsdien maakte ze al vijf beelden, die stuk voor stuk bíjna perfect zijn. Wie is deze bijzondere verschijning? Wat inspireert haar? En hoe kan het dat ze zónder ervaring al zo goed is? Tijd om kennis te maken met Liz.
Tekst: Jessica Kelder 
Foto
​Het is februari 2020 als er een kleine, vrolijke, Britse vrouw het beeldhouwatelier binnenloopt. Liz woont op dat moment zo’n anderhalf jaar in Leiden en is het zat om alleen maar achter de computer te zitten. Ze zocht daarom een creatieve bezigheid, iets om haar bij die computer vandaan te halen. Bij gebrek aan talent voor schilderen of aanbod in houtbewerkingscursussen, besluit ze dan maar te gaan beeldhouwen. “Ik probeer het wel, even kijken hoe het is.” Onzeker staart ze naar het stuk steen dat voor haar ligt. Wat moet ze ermee? Veel tijd om te wennen krijgt ze niet: al na drie lessen duwt Covid Nederland in lockdown. Maar meer tijd heeft Liz ook niet nodig. Ze is verslingerd aan het beeldhouwen. Die steen, daar moet en zal een beeld van komen. Ijverig als ze is, pakt ze haar beeldhouwspullen en gaat ze thuis verder met wat haar eerste meesterwerk zal worden. 

​Dun, dunner, dunst

​Terug naar die computer waar ze alsmaar achter zit. Werk bracht Liz namelijk drie jaar geleden naar Leiden. Als paleograaf (onderzoeker van schrift) en Egyptoloog is ze gespecialiseerd in hiërogliefen: eeuwenoude geschilderde tekens in Egyptische monumenten, Pyramides en graftombes. Door te letten op de details in hoe die tekens geschilderd zijn, leert ze veel over de schilders en over de tijd waarin ze leefden. “Je ziet het bijvoorbeeld als ze haast hadden”, vertelt ze. “Het penseel is dan veel minder diep in de inkt gedoopt, waardoor er dunne lijnen ontstaan. Bij andere tekens zie je juist veel details, met verfijnde lijnen. Dan heeft iets in het teken hun interesse blijkbaar gewekt. Die onderscheidende elementen, die vertellen je zoveel. Dat doet iets met me.”

Toen de mogelijkheid voor een onderzoeksproject in Leiden zich voordeed, hoefde ze niet lang te twijfelen. Al in 2012 maakte ze tijdens een congres kennis met onze stad en toen al leek het haar enig om hier te werken. “De mensen, de kanalen, de architectuur; ik hou ervan om hier te zijn. Toen ik erachter kwam dat een expert in Leiden werkte en we samen een project konden doen, was ik verkocht.” Alleen nu corona het reizen naar Egypte lastig maakt, is het dus wel erg veel computerwerk. Gelukkig voor ons, want dat bracht haar naar ons atelier, waar ze een plotseling talent voor beeldhouwen bleek te hebben. Nu haar project verlengd is tot 2025, lijkt het erop dat we voorlopig nog mogen blijven genieten van wat Liz maakt.  
​
Wat direct opvalt aan de beelden van Liz, zijn de dunnen lijnen en sierlijke vormen. “Ik hou van ronde vormen, draaien en beweging en ik wil alles dun maken. Als je albast, dat fantastisch is om mee te werken en dat ik ken uit Egypte, dun genoeg maakt, dan wordt het doorschijnend en laat het licht door. Daarom probeer ik altijd alles dunner te maken.” Zonder twijfel inspireert haar werk in Egypte haar ook bij het beeldhouwen: “Werken met steen en tekens raakt iets bij me. Dat is niet logisch, het is er gewoon. De dunne schalen die ik van daar ken, waar ze licht achter doen zoals in musea, dat is wat ik probeer te maken. Alleen hak ik niet dingen in steen, maar probeer ik juist iets naar buiten te halen.”

​De gulle beeldhouwer

​In de korte tijd dat ze nu beeldhouwt, heeft ze al vijf beelden afgerond. Dat is geen toeval. Op de zolder die ze huurt bij een vriendelijke hospita, staat naast haar werkkamer een tafel met daarop het beeld waar ze aan werkt. Het liefst werkt ze elke dag aan haar beeld. “Het probleem is mijn werk. Ik heb deadlines, moet artikelen schrijven, een database produceren. Op dit moment kan ik dus niet zoveel aan het beeldhouwen doen. Het beeld staart me aan. Ik heb echt ontwenningsverschijnselen.”
Werk is niet het enige probleem. Door haar gretigheid om te beeldhouwen, maakt Liz in vrij rap tempo beelden. Alleen: waar laat je die, als je op een zolder woont en niet genoeg ruimte hebt om ze allemaal neer te zetten? Dat antwoord diende zich snel aan én zegt iets over de kwaliteit van het werk dat Liz maakt. “Toen ik mijn eerste beeld liet zien aan mijn schoonzus, zei ze direct dat ze het van me wilde kopen. Ik heb toen besloten het haar te geven. Dat vond ik een leuk idee: wat nou als ik mijn beelden cadeau doe?”
​

Foto
​Wat volgde waren vier beelden die ze speciaal maakte voor verschillende vrienden. Ze brengt daarin altijd haar unieke stijl mee, maar laat zich ook inspireren door degenen voor wie ze het beeld maakt. Zo maakte ze een letter J uit oranje seleniet voor haar hospita die werkelijk álles in het oranje heeft, en een muzieksleutel voor die vriendin die haar zo gastvrij uitnodigt in hun huisje op Schiermonnikoog en prachtig, vredig de harp speelt. “Ik kijk naar de steen en denk dan aan degenen voor wie ik het beeld maak terwijl ik met het beeld bezig ben. Zo worden ze onderdeel van de steen en verwerk ik ze in het beeld. Het is een kwestie van voelen. Het heeft geen zin om een plan te hebben en de steen mijn wil op te leggen en in die vorm te dwingen. Elke steen heeft een eigen karakter. Daarom maak ik ook liever organische vormen dan figuratief werk.”

​Het licht van Egypte

Foto
Toch blijft het wonderlijk, iemand die nog nooit gebeeldhouwd heeft en vervolgens intuïtief zulke professionele beelden maakt. “Ik weet niet waar dat vandaan komt. Het is een gevoel vanbinnen dat me vertelt dat ik op het goede pad zit. Dat duurt soms heel lang. Ik blijf beetje bij beetje aan het beeld werken, concentreer me totaal op de steen en wat die me wil zeggen wat het wil worden. Dat is puur gevoel en geen bewust proces. Als ik met een beitel, hamer of rasp aan het werk ben, klopt het gewoon. Maar ik weet zeker dat er nog veel meer voor me te ontdekken valt.”
​
De neiging om de beelden zelf te houden, heeft ze niet. Geven is daarvoor gewoon te leuk. Maar er is één uitzondering: “Ik ga door totdat ik een beeld gemaakt heb dat hetzelfde gevoel bij me oproept als wanneer ik het licht door eeuwenoud Egyptisch albast zie komen. Dat gevoel daar te zijn, de monumenten te zien, de woestijn, richting de bergen lopen en de tombes zien. Dat gevoel komt diep vanbinnen, het is een verlangen. Als ik een steen produceer die me op die manier raakt, die steen zou ik zelf houden.”
​
​Ook ontdekken hoeveel beeldhouwtalent en -plezier er in jou schuilt? Je bent van harte welkom voor een proefles in het atelier!
0 Comments

Jong, druk én een hobby: dit is wat beeldhouwen je brengt!

1/12/2021

1 Comment

 
Een hobby als beeldhouwen, je zou er maar tijd voor hebben. Tussen werk, sociale verplichtingen, kinderen, het huishouden en de sportles door óók nog beeldhouwen? Je ploft liever op de bank. Zonde, want zo’n creatieve uitlaatklep is het antigif tegen stress, oververmoeidheid en te veel in je hoofd zitten. Elke week weer ervaren Sandra (32) en Arie (28) wat beeldhouwen ze brengt. Tijd voor een ode aan deze hobby.
Tekst: Jessica Kelder
​Drie dagen in de week een kantoorbaan, twee dagen in de week voor de klas, zaterdag studeren voor haar deeltijdopleiding aan de pabo: je zou Sandra het schoolvoorbeeld kunnen noemen van een drukke dertiger. Veel ballen in de lucht houden, ambitieus en meerdere verantwoordelijkheden tegelijkertijd dragen. Hoe ze toch rust vindt? Door het beeldhouwen, wat ze nu al zo’n vier jaar met veel plezier bij Beeldhouwatelier Simone van Olst doet. Sandra: “Na een hele dag auditieve en visuele prikkels, is het heerlijk om met je handen te werken, te voelen en je tast in te zetten. Het heeft haast iets meditatiefs. Het is kalm in het atelier, je hoeft niet heel hard na te denken, maar je moet er wel bij blijven. De perfecte bezigheid als je een vol hoofd hebt.”

Hoe kwam je erop om juist te gaan beeldhouwen?

​“Ik ben voor mijn studie en werk vaak verhuisd en woonde telkens op verschillende plekken. Toen ik in Leiden kwam wonen, zou ik voor het eerst in jaren weer langere tijd op dezelfde plek blijven. Alleen: mijn vrienden woonden overal verspreid door het land, mijn relatie was net uit en ik kende niemand in Leiden. Om hier mensen te leren kennen en wat leuks te doen naast alle verplichtingen, besloot ik te gaan beeldhouwen. Ik had jaren geleden al eens een workshop gedaan, uit nieuwsgierigheid. Nu kon ik dat weer oppakken. ”
​En? Hoe was het?
“Het voelde echt als een frisse start. Ik wist een hoop niet meer en had veel handelingen nog nooit gedaan. Dat heb ik hier allemaal geleerd, alsof ik met een schone lei begon. Simone gaf me de instructies die ik nodig had. Heel fijn om me naast al het nieuwe in mijn leven hier gewoon mee te laten nemen. Het beeldhouwen zelf is leuk, maar Simone en het team maken wel het verschil in hoeveel plezier je erin hebt. Het is net een tweede familie, de beeldhouwfamilie. Het helpt me ontspannen, zeker ook nu tijdens de pandemie. Toen we weer mochten komen na de lockdown voelde het echt alsof het normale leven weer begon.”
​Diezelfde pandemie was voor Arie (28) het laatste zetje om nu eindelijk écht te gaan beeldhouwen. Al langer droomde hij ervan beelden te kunnen maken. Prachtig, vindt hij het, hoeveel ambacht, tijd en energie er in beelden zitten. Hoe groots beelden kunnen zijn en hoe ze emoties kunnen overbrengen. En hoe ze dat gevoel van antiek, oudheid en lang meegaan bij hem oproepen. Het leek hem de ideale hobby, maar tijd was er nooit. Tot die pandemie dus, en tot hij bij museum Beelden aan Zee wederom geïnspireerd raakte: nu heb ik tijd, dacht hij, ik ga het gewoon doen.

​Toen was het even Googlen en kwam je bij Simone uit?

​“Ja, dat was boffen. Er zijn niet zo gek veel beeldhouwateliers in Nederland en ik had er eentje in de buurt. De sfeer was gelijk warm, met het hypnotiserende geluid van tikken in steen om je heen. Ik nam een proefles, al het materiaal was er en ik kon laagdrempelig beginnen. ”

​En dan sta je daar ineens, met een steen voor je en geen idee waar je moet beginnen. Hoe ging dat bij jou?

Foto

​​“Ik wilde een hand maken, dat zag ik in de steen. Simone legt je vervolgens rustig uit waar welk gereedschap voor is, denkt mee met lijnen uitzetten en leert je de technieken. Dat is in het begin wel spannend, want wat je eraf hakt krijg je niet meer terug. Maar ik vond het vooral gaaf om zo fysiek bezig te zijn. Als tiener had ik een bijbaan als timmermanshulp, maar sinds mijn studie was ik niet meer met mijn handen bezig. Nu sta ik elke week twee uur te bikken in steen en zie ik aan het eind van de les resultaat, doordat bijvoorbeeld de pink ineens is losgekomen. Ik ben nog lang niet klaar, maar je ziet de vooruitgang en dat geeft voldoening.”

​​Vind je het niet frustrerend, als je zo lang met een beeld bezig bent?

“Nee, inspirerend juist. Het vraagt om toewijding. In het dagelijks leven verliezen we zo snel onze interesse ergens voor. Met beeldhouwen is dat echt anders. Het is een oefening in dingen afronden en als er dan iets moois uit komt, is dat alleen maar bewonderenswaardig. Ik heb nog meer respect gekregen voor kunstenaars.”

​​Is het wel goed te combineren met een drukke baan of zelfs een baan en een studie, zoals bij jou Sandra?

Foto


​Sandra: “Het is juist goed te combineren. Ik ben bijvoorbeeld laat klaar met werken en wil me dan niet haasten om hierheen te komen. Het is geen enkel probleem als ik wat later begin. Doordat er met strippenkaarten gewerkt wordt, kan ik bovendien ook een keer overslaan als ik bijvoorbeeld een tentamenweek heb. En ik hoef geen huiswerk te maken of thuis te oefenen, zoals bij pianoles of toneel. Ik kom gewoon hiernaartoe, werk aan mijn beeld, heb een leuke avond en dan ga ik weer naar huis.”

​Arie: “Die vinden het wel gaaf ja en zijn nu zelf ook geïnspireerd om wat creatiefs te gaan doen. Eén van mijn vrienden dacht er stiekem al langer over na om te gaan pottenbakken. Die heeft zich nu aangemeld voor proeflessen. Ik heb wel laten zien dat je het gewoon moet gaan doen.”
Sandra: “De interesse is er wel bij jonge mensen, dat zie je ook altijd op beurzen als Creative Life, maar ze maken er geen tijd voor. Het idee is: sporten houdt je gezond, daar maak ik tijd voor. Hobby’s komen er dan niet van. Terwijl hobby’s ook heel gezond zijn. Iets doen wat van jou is, waar je plezier in hebt en waar je van ontspant. Het is het waard om daar tijd voor in te plannen, en er is hier genoeg flexibiliteit om het in te passen in je leven.”
Ook benieuwd wat beeldhouwen jou kan brengen? Doe mee met een les tijdens Creative Life of meld je aan voor een proefles in het atelier. 
1 Comment

Growing as an Art Entrepreneur

30/11/2021

3 Comments

 
Foto
​What started out as a social neighbourhood project, turned into a self-sustainable organization that won the 2015 award for being the greatest start up in Leiden, the Netherlands. Together with her team, Simone van Olst (48) offers sculptures, as well as sculpting classes and workshops for every age, group, and level. Through this, she has seen her business grow a lot over the past ten years since becoming independent. In the interview we had, we discovered the enormous drive and commitment that made Simone shape her business along the lines of her personal values, while simultaneously being able to discover and create opportunities for growth and development.

​Atmosphere and social values: The welcoming atmosphere of the Atelier has been very important in making the company so successful. Simone says: ‘’People come from far and wide to take our classes because they like it so much here. This must mean we are doing something right.’’ Taking sculptor classes at Simone myself, I experience the same thing: the minute you walk in you feel welcome. The atelier is a place where people can be themselves, come together, and get inspired. During the classes there is no distinction made between young and old, or even between beginners and more advanced sculptors. This creates a very lively dynamic in which people have the opportunity to learn from each other. Perhaps the best example of the great atmosphere she has created is the fact that it were students who signed her up for the award she won for greatest start-up of Leiden in 2015. Furthermore, Simone really complies with her motto: Everyone is able to sculpt. Attention is given to people that face physical or mental problems. Simone tells about one of her clients who was turned away from clay lessons because she was not able to knead due to a thumb injury. She found her place at Simone where the focus is on what she is still able to do instead of what not. Another example of this is the stamp card, which she introduced so that people only pay for the classes they take. With this initiative Simone manages to reach healthcare workers who have a different working schedule every week. These examples are very typical for Simone’ s approach. The inclusive and flexible character of her business is what makes her unique, and what makes people want to come back.
Mastering the art of entrepreneurship: The social nature of the business can be traced back to the beginning when the studio was still part of the foundation. Together with her neighbours, Simone was asked to set up a foundation in her neighbourhood. They did a lot of art projects for the community and Simone became frontrunner of the sculpt studio. After a few years, however, it started to itch to start her own business. Simone saw all this great potential in the atelier, but because she was part of a foundation, growing and developing was only possible to a minimal extent. In agreement with the other members, Simone took the atelier out of the foundation and set up her own business. By having her own business Simone was able to let her entrepreneurial spirit run free. She says that when she went to school, you either focused on skills to become an entrepreneur or to become an artist. In today’s world, however, she believes that it is very important that you are able ​to combine these two skillsets. Being successful as an artist means you also have to engage in activities like social media and bookkeeping. From the interview, it became clear that Simone really likes this part of her business as well. She enjoys the entrepreneurial side and keeps looking for opportunities to grow. As she said herself:  ‘’I think I am more commercially minded than other artists. I have always seen the advantages of pulling yourself up by your bootstraps, making sure that you can sell your sculptures, developing secondary activities…’  In the beginning, all the money she earned (minus costs and btw) she invested back into the company, which enabled her to grow fast. In only a small period of time, she already had a mini-shop, a website and webshop. Of course, a growing business also comes with challenges. The expansion meant that as she was not able to teach all the classes herself anymore, so she had to hire instructors. As her name is attached to the atelier, she experienced that some of the ’old’ clients had to get used to her not being around all the time.  
Foto
​The right mindset: For Simone, an important part of her being a creative entrepreneur can be related to her ADHD. She started off with various jobs, among others design for Ikea in Delft, but getting higher up would mean being less involved in the creative aspects of the business. This creative aspect was the most important trigger in getting a lot of work done, so she decided to quit and figure out what could be the next step for her. Only three weeks later, a local government official was on her doorstep to ask her if she was interested in the project from which her atelier came forth. Being able to direct herself while also having the opportunity to be creative seemed an almost ideal fit, so she was very eager to take the offer. Simone’s restlessness is also one of the main driving forces behind the growth of the company.
​Currently, a possible expansion of her atelier is on the planning.
A fair bit of the decisions she makes for her company are based on intuition. Simone says she trusts her guts a lot and when she makes a decision this motivates her to really go all-in to make it work. Accordingly, she says: “being a creative entrepreneur, you are even more involved with where your heart lies, so making these decisions and making them work makes you extremely motivated.” Simone, however, also describes the downside of this, by being so emotionally invested in your business, a burn-out can become a problem at a certain point.

The future… As mentioned, there are plans for expanding the atelier, as well as starting an online academy. “In order to set up the academy, however, you need a lot of time, money, and technical know-how, which are exactly the three things I am lacking at the moment,” Simone laughingly points out. The second point being mostly due to the corona crisis. However, corona seemed to have opened the door to different opportunities as well. Just before the pandemic started, it just so happened to be that Simone ended her partnership with the person that ran her webshop. She decided to offer a broader assortment rather than only what is made in her atelier. As a result, she quickly went from offering 50 products to almost 7000, which offered her a means to keep her business afloat during the pandemic. To use Simone’s words: ‘’I think part of being a creative entrepreneurs is taking risks and just doing it sometimes. It is impossible to reason everything you do. This is actually kind of similar in sculpting: You have to take risks, otherwise there will be no sculpture.’’
Foto
Dit interview is gemaakt door Ilse Romeijn en Cas de Bootder voor hun studie aan de Erasmus University Rotterdam Cultural entrepreneurship and growing organizations.

This research is being conducted by Cas and Ilse. We are inviting you to participate in this research project about cultural entrepreneurship. The purpose of this research project is understanding how artisan entrepreneurs discover and/or create opportunities for growth and development .
3 Comments

HALLOWEEN THEMA DIY

26/10/2021

0 Comments

 

Huh? Een spookje maken van een vis?
En een pompoen van een konijn?!


​Met een Samstone doe-het-zelf pakket kan het allemaal met allemaal met Halloween! Echt een perfect knutsel project voor de herfstvakantie.

MAAR HOE DAN?
Je hebt een diy pakket van het visje gekocht, maar hoe ga je daar nou een spookje uit halen?
Als eerst kantel je de vis zodat de vin naar onder staat. Daarna teken je met een potlood het figuur van het spookje op de steen.

Pak je rasp, en maak de bovenkant rond! Zo vorm je het hoofd van het spookje. Aan de onderkant van de vis ga je met de bolle kant van de rasp aan de slag. Je maakt kleine plooitjes in door aan de onderkant een stukje weg te halen. Als dit gedaan is kan je met de zijkant van je rasp er plooitjes maken aan de voorkant. Dit doe je door de zijkant van je rasp bij een plooitje aan de onderkant te zetten en daarvan naar boven te raspen, dit hoeft maar een dun lijntje te zijn. Nadat je dit gedaan hebt ga je met de rasp nog langs alle lijnen om het boller te maken en een goed geheel wordt zonder opvallende stukken. Daarna ga je met het puntje van de rasp ronde bewegingen maken om een gat  te krijgen voor de ogen. Ga steeds zo door totdat je 2 diepe ogen hebt.

Nu ga je schuren! Eerst begin je met het schuurmatje waar “Coarse” op staat. Je schuurt dan over het hele figuurtje , als de grove krassen weg zijn kan je naar het tweede schuurmatje waar “Fine” op staat. Hier ga je dan door totdat de iets minder grove krassen weg zijn. Als laatste ga je naar schuurmatje 3 “Very Fine” waar je tot alle krassen weg zijn door gaat. Wil je je spookje verven? Dan hoef je hem niet in de was te zetten, en doe er niet de kleurolie overheen. Spoel hem af onder water en zorg ervoor dat hij goed droog is voordat je er overheen verft.

En die pompoen dan?
​Een konijn lijkt toch helemaal niet op een pompoen!

Als eerst zaag je het hoofd van het konijn eraf! Ja, het is Halloween, dus lekker griezelig. Nadat het hoofd van het konijn er af is teken je het pompoen figuurtje op je konijn.
Na het tekenen van je pompoen kantel je hem ondersteboven en maak je de 2 ‘kontjes’ rond zodat je een pompoen silhouet hebt. Je raspt door totdat het een mooi rond geheel wordt. Daarna neem je je rasp en maak je de onderkant een beetje vlak zodat hij kan blijven staan. Je hebt nu de basisvorm voor de pompoen gemaakt.

Voor het steeltje teken je een vierkantje aan de bovenkant in het midden zodat je weet waar hij precies komt. Daarna rasp je zowel aan de voorkant als aan de achterkant het gedeelte van het steeltje totdat je bij het midden komt. Als je daarmee klaar bent maak je het steeltje rond. Als laatst neem je de zijkant van je rasp en maak je er strepen in voor de naadjes van een pompoen, je kan er ongeveer 4 in maken. Ben je daarmee klaar? Dan ga je het weer bol maken met je rasp zodat het goed in elkaar overloopt.

Voor het laatste gedeelte ga je he pompoen schuren. Je begint met het eerste schuurmatje waar “Coarse” op staat, dit doe je tot alle grove lijnen weg zijn. Daarna ga je verder naar het tweede schuurmatje waar “Fine” op staat. Je kan nu wat lichter gaan schuren, en je hoeft hem ook niet helemaal af te schuren als je er nog textuur in wilt hebben. Wil je je pompoen glad hebben? Ga dan na het tweede schuurpapiertje door naar de derde waar “Very Fine” op staat om hiermee alle krassen eruit te halen.
Wil je je pompoen nog verven? Dan hoef je hem niet in de was te zetten, doe er niet de kleurolie overheen. Spoel hem af onder water en zorg ervoor dat hij goed droog is voordat je er overheen verft.
Gefeliciteerd, je hebt het leukste Halloween-thema doe-het-zelf project van deze herfst gemaakt!
HAPPY HALLOWEEN! ​
Deel je met ons wat je gemaakt hebt? Doe dat dan op Facebook of Instagram met #samstoneshop of  #samstone !
0 Comments

Leidse Kunstroute 25 en 26 september 2021!!

20/9/2021

0 Comments

 
MEER INFORMATIE
Mijn beeldhouwwerken in steen zijn een zoektocht naar de natuur, in zijn rauw vorm en in zijn zachte, gladde vorm. Op onze locatie exposeren wij (Emelie van Spaendonck, Simone van Olst) samen ons werk. 
Dit jaar zijn onze gast exposanten:
Rian Geurts: Beeldhouwer in hart en nieren. Werkt in gemixte materialen.
Susanne van Opstal:  Beeld beweging en projectie
Thijs de Vries:  Schilderijen in olieverf
Bernadette de Jonge - Lubbers: Dieren uit de zee in steen
En vele andere

Thema dit jaar is Lucht en licht Wat doet lucht en licht met onze materialen? Wat geef ons licht en wat beweegt ons?

Naast de expositie is ook onze winkel geopend met materialen voor beeldhouwen en met sieraden, kaarten van Emelie, kristallen en woonaccessoires in steen. Buiten is er de mogelijkheid om zelf te hakken in steen en is een demonstratie van steen bewerken te ervaren. 

EVENEMENTEN
Probeer zelf eens te hakken in steen! Of kom kijken hoe verschillende kunstenaars aan het werk zijn voor ons atelier.

OPENINGSTIJDEN
Zaterdag - Zondag
12:00 - 18:00
Bernadette de Jonge-Lubbers, ik woon in Winschoten, Groningen. In 2017 ging ik naar de Kreadoe in Utrecht en kwam daar Simone tegen. Zij gaf workshops op de beurs met haar Samstone beelden en 4 jaar later kan ik mijn leven niet meer zonder beeldhouwen voorstellen.
Eerst heb ik thuis de technieken zelf ontdekt aan de hand van verschillende Samstone beeldjes en nog een zomercursus bij Simone gedaan in 2018 om aan een groter beeld te werken.
Dit werd de rog.

Daarna moest ik toch maar eens op zoek naar een atelier in mijn buurt voor verdere ontwikkeling. Hakken in steen is iets wat je thuis niet zo makkelijk leert. Ik vond een atelier in Assen waar ik na het laten zien van mijn beeldjes die ik thuis al had gemaakt, direct mocht beginnen met hakken. Een stuk Serpentijn uitgekozen en hakken maar. Uiteindelijk is dat mijn ‘Krab op Rots’ geworden. In mijn beelden zie je dat ik graag in detail werk.

Mijn inspiratie haal ik uit de onderwaterwereld en dan met name het water rond Bonaire. Met camera op sleeptouw duik ik in de Caribische Zee waar ik zoveel mogelijk mooie plaatjes schiet om hier weer nieuwe beelden uit te bedenken en te maken. Zo heb ik de Zeehaas, de Octopus, de Flamingo en heel veel kleinere beeldjes en sieraden gemaakt.

​Mijn droom voor de toekomst is mijn eigen atelier op Bonaire waar ik nog veel meer onderwaterdieren hoop te maken en anderen kennis te laten maken met beeldhouwen. Dankzij Simone nu voor mij de kans om aan anderen te laten zien wat ik doe met steen. Hartelijk dank daarvoor! Dit is de start om mijn droom waarheid te laten worden. Er valt nog zoveel te leren, te ontdekken en te beleven! Op naar meer avonturen!!
Mijn naam is Rian Geurts.

Het HakHuis is de naam van de plek waar ik mijn werkzaamheden uitvoer, zowel fysiek als in mijn hoofd.

Ik ben beeldhouwer in steen en hout en andere zich aandienende materialen.

Ik onderzoek het thema ” L’ESCALIER AU PARADIS” door het werken met mijn vormen en de verschillende materialen. Het werken en hakken in steen, daarna raspen, schuren en polijsten is een bezigheid die ik meestal met plezier beoefen, het is een uiting vanuit mijn binnenste, mijn diepste drijfveren, die ik zelf nog  niet altijd helemaal begrijp, waar ik graag mee bezig ben.
Het polijsten, het zacht maken van de steen, is een nodige stap in het proces, dit is de vervolmaking van de vorm die op zichzelf al goed was. Door het zacht maken, het eindeloos bezig zijn met de steen, wordt ie steeds zachter, gladder, mooier van vorm.

Beelden met een grote voelwaarde.

Het is nadrukkelijk ook de bedoeling om de marmeren beelden aan te raken, de vormen te ondergaan, de zachtheid te voelen. Mijn beelden kenmerken zich door hun gewelfde en vrouwelijke vormen. Vormen om te voelen en iets bij te voelen.
Beelden die ik naast marmer en hout ook van kwetsbaarder materiaal maak, zoals albast of gips,  papier-maché.
Naast deze passie voor hakken maak ik als beeldend kunstenaar ook gebruik van andere materialen, als verf, gaas, papier. Ook papier-maché is een materiaal waar ik mee werk, z En de zachte, vloeiende vormen van de lichtobjecten die, hangend in de vrije ruimte, of staand op een sokkel, ruimte en licht uitstralen, de zon vangen en weerkaatsen,  uit de serie “LUCE”.
Schilderen deed ik al van jongst af aan en is altijd als een rode draad in mijn leven gebleven.
Aangesloten bij diverse schilderclubs deed ik steeds nieuwe ervaringen op en groeide mijn belangstelling voor oude schildertechnieken.
Mijn werk op een verf-laboratorium, gespecialiseerd in kleur en pigmenten, geeft mijn hobby kunst-schilderen een extra dimensie.
Ik werk het liefst met olieverf en kies de onderwerpen (realistische stijl) uiteenlopend van aard, figuratief, d.w.z. stillevens, landschappen, portretten. Als afwisseling dient het model- tekenen-met-krijt mij ter verbetering van de waarneming van licht en schaduw. Het maken
van geleidelijke overgangen kent ongeacht de (verf)techniek haar uitdagingen.
www.lakenhal.nl/kunstroute/beeldhouwatelier-simone-van-olst?locale=nlKlik hier voor de route voor heel Leiden!
0 Comments

Wat ben je aan het maken?

9/6/2021

0 Comments

 
​Wat ben je aan het maken? Zo’n simpele vraag, maar zulke leuke antwoorden! In ons atelier zien we zoveel verschillende beelden voorbijkomen. Wel zo leuk om ook jullie een kijkje te geven in de eindeloze mogelijkheden. Want vinden we het niet stiekem allemaal leuk om te zien wat je met steen allemaal kunt maken? Dus besloten we het onze cursisten gewoon eens te vragen: wat ben je aan het maken? Deze keer vertelt cursist Jan Sutterland.
​
Met welk beeld ben je nu bezig?
“Momenteel ben ik bezig met een vis, die in onze tuin moet komen. Het wordt een andere vis dan het voorbeeld van Pinterest. Misschien wel kenmerkend voor mij. Voor dit beeld denk ik eraan om mogelijk nog een mond te maken in de vis en ik twijfel om wel of niet sierlijke vinnen rondom het lichaam te maken. Het lichaam van de vis zal gedeeltelijk ruw blijven, maar hoe, daar ben ik nog niet uit. Ik ben daarom wel blij om weer op de woensdagavonden mijn dilemma’s te kunnen delen en geïnspireerd te worden om vervolgens thuis weer door te gaan.”
Hoe deed je dat toen het atelier door de pandemie gesloten was?  
“Toen ben ik thuis verdergegaan met af en toe online ondersteuning van Simone. Daar ik gepensioneerd ben, heb ik regelmatig wel de tijd om thuis te beeldhouwen. Ik vind dit heerlijk ontspannend om te doen.”
​Hoe lang beeldhouw je al?
“Sinds augustus 2020. Onze oudste zoon Arjen had al een keer een cursus beeldhouwen gedaan en kwam met het idee om samen met mij een cursus te gaan doen. Via internet zijn we bij Simone van Olst uitgekomen. De eerste avond heb ik gelijk een brok speksteen gekocht, maar ik wist niet wat hier mee te gaan doen. “Ga maar vijlen en kijk dan maar!” Op een gegeven moment zag ik er een vis in. Niet zo gek als je andere hobby duiken is. Met behulp van aanwijzingen van Simone gekomen tot een vis op een blok koraal. Ik ben trots op het eindresultaat en ben direct doorgegaan.
En nu dus weer een vis?
“Ja, maar ik ben eerst andere beelden gaan maken. Na mijn eerste vis had Simone een prachtig stuk oranje gekleurd seleniet voor mij. Ik was hier meteen weg van en zag in dit brok seleniet een mannelijke torso. Ik wilde echter geen realistische torso. Uitdaging voor mij om het meer kubistisch te gaan doen. Een heel lastig proces geweest voor mij persoonlijk, want ik heb de neiging om heel figuratief te werk te gaan.”
​Hoe kom je tot een beeld?
“Ik zie in een steen iets en kijk vervolgens op Pinterest ter inspiratie naar voorbeelden. Ik ga het voorbeeld echter niet geheel namaken, maar probeer tijdens het proces de steen te volgen, zodat het toch anders wordt dan wat ik op Pinterest gezien heb. Op deze wijze zal ik ongetwijfeld mijn eigen stijl gaan ontdekken. Het proces van loslaten vind ik leerzaam, want dat is namelijk niet mijn sterkste persoonlijke kant. Ik hoop in de toekomst, wanneer ik daaraantoe ben, nog een keer een abstract beeld te gaan maken. Eerst nog wat meer de technieken onder de knie gaan krijgen.”
Foto
Meer weten over onze doorlopende cursus beeldhouwen? 
Kijk dan even op deze pagina voor alle informatie of stuur een mail of whatsapp!
Wij zien je graag in ons atelier. 
0 Comments

Kristalhelder

15/12/2020

0 Comments

 
Dat we bij het atelier van steen houden is geen geheim. Maar wist je al dat we die liefde niet alleen via het beeldhouwen delen? We bieden namelijk ook verschillende kristallen met elk eigen, bijzondere eigenschappen aan.
 
Door de energie die in de stenen opgeslagen ligt en de mineralen waaruit ze bestaan, hebben ze invloed op jouw energie. Ze werken stabiliserend op de ruimte en op je binnenwereld. Kristallen kunnen bijvoorbeeld helpen voor meer energie, balans, om te aarden of om met lastige emoties om te gaan. We lichten er een paar voor je uit:
 
Om rustiger te slapen
Als je heftige dromen hebt, met moeite in slaap komt of ondiep slaapt, kunnen de volgende stenen helpen:
  • Amethist: deze steen staat al sinds de middeleeuwen bekend om zijn geneeskrachtige werkingen. Hij zorgt voor rust in je hoofd en helpt tegen hoofdpijn en spanningen;
  • Rozenkwarts: steen van de liefde! Rozenkwarts zorg voor meer ontspanning, een rustige slaap en vermindert angstige dromen. Hij is ook heel geschikt voor kinderen, die overdag veel prikkels te verwerken krijgen. Door de milde werking zullen de kinderen zich rustig gaan voelen;
  • Maansteen: maansteen verandert dromen in mooie, rustige belevenissen. Hij geeft kalmte af, helpt bij slapeloosheid en je valt er sneller door in slaap;
  • Seleniet (engelensteen, gebruiken wij ook om in te beeldhouwen!): seleniet is reinigend en zorgt voor een rustige, vredige sfeer in de slaapkamer. Het zuivert de energie, geeft een heldere geest en is een heel spirituele steen. 
​Voor meer energie
Met de donkere dagen en alle onrust van het afgelopen jaar, kunnen we wel wat meer energie gebruiken. Deze kristallen kunnen je daarbij helpen:
  • Bergkristal: bergkristal is de allemansvriend onder de kristallen. Je kunt hem bijna overal voor gebruiken én hij kan andere stenen opladen. Hij zorgt voor meer inzicht en helderheid en is te combineren met bijna alle andere kristallen;
  • Citrien: ook van citrien krijg je meer inzicht en helderheid. Daarnaast geeft deze steen succes en geluk;
  • Zwarte toermalijn: geeft ook inzicht en helderheid én haalt blokkades weg. 
Voor meer (zelf)liefde
Streng voor jezelf of anderen? Deze stenen zorgen voor meer (zelf)liefde:
  • Rozenkwarts: de nummer één steen van de liefde, en nóg sterker in combinatie met bergkristal en amethist (ook wel de gouden driehoek genoemd)! Rozenkwarts zorgt voor onvoorwaardelijke liefde voor jezelf en de ander, voor zelfacceptatie, opent je hart, helpt je trauma’s en angsten los te laten;
  • Prehniet: zorgt ook voor onvoorwaardelijke liefde voor jezelf en de ander, brengt je hart in balans, maakt je open en ontvankelijk, zorgt voor vertrouwen in de samenhang van het leven;
  • Een waxinelichtje van aventurijn: aventurijn heeft een kalmerende en beschermende werking en geeft rust en een goed gevoel. Het maakt je geduldiger, toleranter, positiever en creatiever. Hierdoor vermindert het negatieve gevoelens als boosheid en irritatie. Helpt je met doorzetten en beschermt tegen negatieve invloeden uit je omgeving. 
​Je legt de kristallen naast je bed, in je woonkamer of stopt ze in je broekzak om er gedurende de dag over te wrijven. Zo merk je de mooie kwaliteiten van de kristallen!  Ben je nieuw met de werking van kristallen en weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Geen probleem. Kom naar onze winkel en kies de kristal die je het meeste aanspreekt. Vaak kies je intuïtief precies wat jij op dat moment nodig hebt! Heb je je keuze gemaakt, dan lichten we met liefde toe wat de werking is. 
0 Comments
<<Previous

    Simone van Olst

    Beeldhouwer, workshopbegeleider, organisator culturele projecten, Büch-kenner.

    Archief

    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    June 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    October 2019
    June 2019
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    May 2018
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    April 2015
    March 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014

    Categorie

    All
    Balans
    Beelden
    Beeldhouwen
    Creativiteit
    Doe Het Zelf
    Energie
    Exposities
    Genieten
    Hygge
    Kristal
    Kunstroute
    Lagom
    Productiviteit
    Rust
    SamStone
    Sculptuur
    Slaap
    Slapen
    Speksteen
    Waxinelichtje
    Workshop
    Zelfliefde

    RSS Feed

Neem contact op of kom langs:


Foto

atelier

Kenauweg 17a
2331 BA Leiden
Openingstijden

Telefoon & WhatsApp

06-285 68 997

E-mail

info@simonevanolst.nl

KVK nummer: 57186820
Btw identificatienummer: NL001980586B04